Musikalerna tar över privatscener

Talteatern floppar och musikalen flippar på Stockholms privatteatrar i höst. Men trots att musikalerna blomstrar blir det glesare i orkester­diket. Teatrarna fuskar allt mer med förinspelad musik.

Under strecket
Publicerad

Mamma Mia! har 100 procents beläggning sju dagar i veckan.

Annons

Musikalerna har trängt undan komedierna på Stockholms privatteatrar i höst. Medan Mamma Mia! och Saturday night fever går för utsålda hus har läktarna gapat halvtomma på Muntergökarna. Samtidigt blir det allt svårare att dra folk på vardagar.
Rekordmånga musikaler, fyra stycken, har konkurrerat om privatteaterpublikens gunst i Stockholm i höst. Trots den mördande konkurrensen har samtliga blivit publiksuccéer.

Mamma Mia! på Cirkus, nu inne på andra säsongen, spelar i en division för sig. Samtliga 1 650 stolar är sålda alla sju föreställningar i veckan. Men också Oscarsteaterns nya satsning Saturday night fever har gått för i princip utsålda hus, och Jesus Christ superstar på Maxim – som olyckskorpar i branschen förutspådde dåliga publiksiffror – har haft en närmare 90-procentig beläggning i salongen. Efter en svajig inledning i början av hösten avslutade också Grease sin tredje och sista säsong med utsålda hus på Göta Lejon.
– Konkurrens har god effekt när det gäller musikaler. Det är som en gata med massa pubar där folk samlas, den ena drar med den andra och det blir ett större totalt intresse. Vad som hänt den här säsongen är att vi stimulerat varandras produkter. Det har blivit en hausse för musikalerna, säger Staffan Götestam som ligger bakom Jesus Christ superstar och Grease.

Annons
Annons
Annons