X
Annons
X
Scen
Recension

Camera Musikalen fångar Ingrid Bergmans viljestyrka

Östgötateatern presenterar en ny svensk musikal om Ingrid Bergmans liv. Här ryms dramatik och omväxlande musiknummer men också existentiella diskussioner.

Karin Oscarsson som Ingrid Bergman och Christian Zell i rollen som Cameron.
Karin Oscarsson som Ingrid Bergman och Christian Zell i rollen som Cameron. Foto: Markus Gårder

På senaste tiden har ett par av Ingrid Bergmans filmer blivit opera: häromåret tonsattes ”Notorious” av Hans Gefors och senast fick ”Höstsonaten” musik av Sebastian Fagerlund. Nu kommer en ny musikal som bygger på Ingrid Bergmans eget liv, eller i alla fall några av hennes mest dramatiska år. ”Camera” av Jan-Erik Sääf och Staffan Aspegren är en musikalisk scenbiografi som får premiär efter flera år av readings och workshops.

Titeln är välfunnen – Ingrid Bergman växte upp framför en kameralins. Hennes far var konstnär och fotograf, och familjen hade både bostad och ateljé på Strandvägen, strax intill Dramaten. Få skådespelare har haft så nära till både teaterns och filmens värld. Den sceniska fiktionen blandas i "Camera" med autentiska filmavsnitt, där Ingrid Bergmans ansikte möter oss i storkornigt jätteformat.

Karin Oscarsson som Ingrid Bergman och Christian Zell i rollen som Cameron.

Foto: Markus Gårder Bild 1 av 2

Maria Möller gör rollen som Anna Magnani och Niklas Riesbeck gestaltar Roberto Rossellini.

Foto: Markus Gårder Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X