Annons

Beethoven, Sjostakovitj, GubajdulinaMusik som värmer – en hand mot kinden

Malin Broman
Malin Broman Foto: Mattias Ahlm / Sveriges Radio

Det växande antalet livestreamade kammarkonserter erbjuder konstnärlig intimitet i tider av fysisk distansering. Sofia Nyblom gläds åt ett hoppfullt Beethovenjubileum och en renässans för det finstilta.

Under strecket
Publicerad

Kvartett ur Radiokören.

Foto: Mattias Ahlm / Sveriges Radio

Så blev det ett Beethovenjubileum ändå – även om tyngdpunkten under rådande omständigheter hamnar på kammarmusik istället för på hans stora orkesterverk. I veckan hördes den magnifika Ärkehertigtrion streamad från Grünewaldsalen med Cecilia Zilliacus, Kati Raitinen och Bengt Forsberg, och fredagens konsert från Berwaldhallen inleddes med hans nyckfulla ”Quartetto serioso” i Gustav Mahlers orkestrering.

Kvartetten, som är Beethovens kortaste, gavs ut 1814 men kom sannolikt till när Napoleons trupper invaderat Wien och den österrikiska ekonomin var i fritt fall. En tid av spänningar och påtvingade restriktioner som satt tydliga musikaliska avtryck. I Berwaldhallen tar en stråkensemble ur Sveriges Radios symfoniorkester under Malin Bromans lyhörda ledning med publiken på en stormig resa, vars dramatik understryks av korta, flämtande fraser. Andra satsens fuga andas tvekan och dalande missmod, men finalen vänder överraskande i dur. Hoppet glimtade fram, trots allt.

Annons
Annons
Annons