Annons

Skapelse – förödelseMusik på absolut högsta nivå – fenomenalt

Stockholm Syndrome-ensemblen ger en helkväll på temat ”Skapelse – förödelse”.
Stockholm Syndrome-ensemblen ger en helkväll på temat ”Skapelse – förödelse”. Foto: Mattias de Frumerie

Fenomenala Stockholm Syndrome Ensemble gör en idéhistorisk exposé med skapelsen som tema. Det är musik på högsta nivå.

Under strecket
Publicerad

Den som är konstnär – särskilt musikern, som arbetar med tiden som primär enhet – lever i ett konstant flöde av skapande och förödelse. Det faller sig därför naturligt för Stockholm Syndrome Ensemble att bygga ett program kring existentiella funderingar i klimatångestens tidevarv. Och just den här kvällen levererar dessa fenomenala musiker en idéhistorisk exposé i toner på absolut högsta nivå, i vackert samspel med poesi, ljus och bild i Musikaliskas sal.

Det hela börjar och slutar i kaos, med John Miltons ”Paradise lost” som ingång till ett brottstycke ur Joseph Haydns oratorium ”Skapelsen”. Harmonier som tycks väl förankrade dras isär, glider och faller som stenblock i en lavaström. Övergången till Simon Crawford-Phillips gestaltning av de dimhöljda, lätt duggande ackorden i Reynaldo Hahns pianostycke på samma tema är nästan kuslig. Som om förnimmelsen av stabilitet och ordning inom det spann som markeras av i ena änden upplysningen, i andra änden första världskriget, bara var just detta: en illusion.

Annons
Annons
Annons