Annons

Bengt af Klintberg:Musik för groddammar och oceaner

På 60-talet övergav många kompositörer traditionella notskrifter och instrument till förmån för beskrivningar av hur framförandet av alla tänkbara ljudkällor skulle gå till. En ny bok sammanfattar de verbala partiturens historia.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Den tid är sedan länge förbi då alla tonsättare skrev ner sina kompositioner på notpapper. Under det senaste halvseklet har det blivit allt vanligare att partituret har ersatts av en beskrivning i ord, och att ljudkällorna inte är de gamla vanliga. Ett exempel är det här stycket av den kanadensiske improvisationsmusikern och poeten Arthur Bull:

”Om aftonen söker du upp en damm eller ett kärr där det finns gott om sjungande grodor. Gå mot platsen och lägg märke till hur sången glesnar när du kommer närmare, tills du bara hör en trio, en duett eller ett solo. Avlägsna dig sedan och hör hur kören åter blir fulltonig. Upprepas flera gånger, ända tills du och grodorna har skapat en makro-rytmisk form för deras musikstycke.”

Annons
Annons
Annons