X
Annons
X
Krönika

Sofia Nyblom: Musik blir uppror när makten kräver tystnad

”Pussy Riot handlar inte om Ryssland, eller om Putin. Det handlar om att var och en har rätt till att göra sin egen röst hörd,” säger Maria Aljochina i söndagens upplaga av tv-programmet Babel. Sofia Nyblom skriver om dissidentens roll.

Läs mer om Musikveckan med SvD
Maria Aljochina och hennes bok ”Riot days” (Teg Publishing).
Maria Aljochina och hennes bok ”Riot days” (Teg Publishing). Foto: Albert Wiking

Den ryska performancekonstnären och aktivisten har en svart mössa nedtryckt över de blonda håret, och det glittrar i ögonen när hon säger till programledaren Jessika Gedin att hon ridit till Sverige på en magisk ponny. Aljochina har lämnat Ryssland med berått mod för att prata om sin bok ”Riot days” (Teg Publishing). Hennes skildring är lika drastiskt teatral som Pussy Riots punkbön i Frälsarkatedralen i Moskva år 2012, och skriven som en serie korta, sms-liknande fragment. Skype-intervjuerna iklädda balaklava från toaletten på ett Moskva-kafé, kränkande kroppsvisiteringar i fängelset, diktläsning i jacuzzin i en ödslig Moskva-lägenhet natten innan tillfångatagandet. I fängelset smugglar vännerna in en cd med den spanska revolutionära låten ”L’Estaca” inklämd mellan Bach och Beethoven, inspelad av gruppen Arkadij Kots, som hade uppfört den utanför rättegångssalen.

Maria Aljochina och hennes bok ”Riot days” (Teg Publishing).

Foto: Albert Wiking Bild 1 av 7

Mstislav Rostropovitj, 1974

Foto: Keystone/IBL Bild 2 av 7

Andrej Gavrilov 1975.

Foto: David O'neill/IBL Bild 3 av 7

”Wozzeck” i Salzburg.

Foto: Neumayr Franz/IBL Bild 4 av 7

Nemanja Radulovic.

Foto: Pierre Brye/IBL Bild 5 av 7
Bild 6 av 7

Vikingur Oláfsson.

Foto: Brill/IBL Bild 7 av 7
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X