Annons
Recension

Moskva, jag älskar dig inteMunter cynism om genomruttet Moskva

Limousiner på Röda torget i Moskva.
Limousiner på Röda torget i Moskva. Foto: REX/THE TRAVEL LIBRARY
Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

En MacGuffin kallade Alfred Hitchcock ett stycke rekvisita som används för att driva handlingen i en film framåt men är av liten betydelse i sig. Ett numera klassiskt exempel (och en tydlig blinkning till Hitchcock) är attachéväskan med okänt innehåll i Quentin Tarantinos ”Pulp fiction”. När ryske Sergej Minajev i ”Moskva, jag älskar dig inte” låter romanhandlingen kretsa kring en borttappad attachéväska med en miljon dollar är det i sin tur en uppenbar blinkning till Tarantino, som det öppet refereras till i boken.

Väskan är en muta för ett bygglov som några tjetjenska gangstrar anlitat en kurir för att leverera till en politiker i Moskva. På vägen gör budet ett snabbt stopp för att trippa på syra, och slarvar bort väskan som sedan vandrar från den ena desperata existensen till den andra: en uteliggare, en prostituerad, en hallick, en knarklangare, en mobiltelefonförsäljare, en ambulansförare, en kulturarbetare, en korrupt polis och så vidare i ett trettiotal korta kapitel.

Annons
Annons
Annons