Krönika

Clemens Poellinger:Munch, af Klint och ockulta möten

Clemens Poellinger

ÅRSKRÖNIKA Konståret 2013? Ett Munch-år förstås, med gigantiska utställningar i Oslo, ett yrvaket Thielska galleriet och en underbart knäpp utställning i Malmö. Men också ett år då det esoteriska lyftes fram på Venedigbiennalen och då Nazitysklands konststölder aktualiserades genom ett lägenhetsfynd i München.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
”USA. New York City. 1946.” Utställningen på Fotografiska pågår till 2 mars.

”USA. New York City. 1946.” Utställningen på Fotografiska pågår till 2 mars.

Foto: © ELLIOTT ERWITT/MAGNUM PHOTOS
Annons

Konståret 2013 var också året för en inre resa. Inåt mot det esoteriska och ockulta. Färden mot andevärlden började lokalt med Iris Müller Westermanns imponerande utställning av Hilma af Klints konstnärskap på Moderna museet. Slagen till slant av det gigantiska formatet, de smaskiga pastellfärgerna och slingrande formerna i hennes för omvärlden så länge dolda svit ”De tio största” spelade det för mig ingen roll om det var ett idéhistoriskt överlastat mysteriespel jag såg. Färg och form talade, precis som hos Kandinsky, till sinnena helt oavsett andlig överbyggnad.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons