Annons
Recension

Skaka gallerMultibegåvad kammarmusikal kastas mellan glädje och sorg

Trots det knappa formatet visar Anna Vnuks nyskrivna musikal ”Skaka galler”musklerna, skriver SvD:s recensent.
Trots det knappa formatet visar Anna Vnuks nyskrivna musikal ”Skaka galler”musklerna, skriver SvD:s recensent. Foto: PETRA HELLBERG
Publicerad

Som av en händelse spelas det just nu två uppsättningar i fängelsemiljö på Kulturhuset Stadsteatern. Men om ”Välkommen hem” skildrar en individualistisk machovärld med bara män på scenen, så är det enbart kvinnor i Anna Vnuks musikal ”Skaka galler”, en värld där istället kollektivet är styrkan och rörelsen. Genusvetare rekommenderas att i studiesyfte se båda på en och samma kväll.

Anna Vnuk (född 1974) slog igenom som populärkulturell koreograf med ”Solofestival med mig själv” 2003. Sedan dess har det blivit en handfull exklusiva uppsättningar i gränslandet dans/musik/teater, alla med en seismologisk känsla för sam- tiden och ofta med utgångspunkt från henne själv. Som ”Hårdare snabbare” där utgångspunkten var barnafödande. När hon nu ger sig på musikalformen så är det inte första gången. Även ”Anna Vnuks sätter upp Cats” tangerade genren – men utan sång.

Annons
Annons
Annons