Annons

Mugghållare och ”monster” – Saabs 12 galnaste påhitt

Ingen biltillverkare har klämt ur sig så många innovationer med så små medel som Saabs biltillverkning i Trollhättan. Här bjuder SvD:s motorredaktör Jonas Fröberg på ett urval av de knäppaste, klokaste och mest varmhjärtade. Håll till godo.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Den 10 juni 1947: Den nya Saab 92 täcks av på Saabs tjänstemannamäss i Linköping på order av vd Ragnar Wahrgren. Närvarade gjorde bland annat flyggeneralen Nils Söderberg.

Foto: Saab Automobile Bild 1 av 1
Den 10 juni 1947: Den nya Saab 92 täcks av på Saabs tjänstemannamäss i Linköping på order av vd Ragnar Wahrgren. Närvarade gjorde bland annat flyggeneralen Nils Söderberg.
Den 10 juni 1947: Den nya Saab 92 täcks av på Saabs tjänstemannamäss i Linköping på order av vd Ragnar Wahrgren. Närvarade gjorde bland annat flyggeneralen Nils Söderberg. Foto: Saab Automobile

Saab-bilen var född. Den strömlinjeformade Saab 92 hade både framhjulsdrift och tvärställd motor. Då något kuriöst och märkligt, i dag standard inom bilvärlden sedan många år.

Annons
Annons
Annons