MSB: Snudd på olagligt att dirigera ut civil helikopter

Bortprioriterade till förmån för utländska aktörer – som både är dyrare och stationerade betydligt längre bort. Privata helikopterföretag är starkt kritiska till samordningen under skogbränderna.

”Det är snudd på olagligt för oss att fördela resurser”, kommenterar Henrik Larsson, chef för räddningstjänstenheten vid MSB.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Företaget Storm Heliworks är ett av många privata helikopterföretag som rensat sina sommarscheman för att bistå räddningsinsatserna i de svenska skogarna.

Företaget Storm Heliworks är ett av många privata helikopterföretag som rensat sina sommarscheman för att bistå räddningsinsatserna i de svenska skogarna.

Foto: Adam Wrafter
Hos branschorganisationen Svenska Flygbranschen tror man att det finns ekonomiska drivkrafter bakom att de privata företagen inte rings in i tid.

Hos branschorganisationen Svenska Flygbranschen tror man att det finns ekonomiska drivkrafter bakom att de privata företagen inte rings in i tid.

Foto: Adam Wrafter
Kalle Schmidt är en av många piloter som kallats in från semestern för att bekämpa bränder. Här flyger han över det brandhärjade området kring Fågelsjö i södra Härjedalen.

Kalle Schmidt är en av många piloter som kallats in från semestern för att bekämpa bränder. Här flyger han över det brandhärjade området kring Fågelsjö i södra Härjedalen.

Foto: Adam Wrafter
”Vi skulle behöva få till en samordning kring de privata företagen så att man kan använda alla resurser så mycket som möjligt”, säger Henrik Larsson på MSB.

”Vi skulle behöva få till en samordning kring de privata företagen så att man kan använda alla resurser så mycket som möjligt”, säger Henrik Larsson på MSB.

Foto: Adam Wrafter
Annons

SvD har tidigare skrivit om privata helikopterföretag som anser sig ha blivit inkallade för sent i arbetet med att släcka de skogsbränder som rasat runtom i landet.

Det handlar om företag som skaffat dyra tillstånd, utbildat personal i släckningsarbete, köpt in utrustning för att kunna bekämpa bränder och betalat höga avgifter till Transportstyrelsen – för att sedan se sig bortprioriterade till förmån för utländska aktörer.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons