Annons

Synnöve Clason:Mozart stormade känslornas Bastiljen

Samtidigt som fransmännen gjorde uppror mot den av gud givna kungamakten pågick en lika avgörande revolution på känslornas område. Skredet i det mänskliga hjärtat åstadkoms av Mozart, som med exakta stötar punkterade det föråldrade samförståndsäktenskapet.

Under strecket
Publicerad

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791). Det så kallade Bologna-porträttet, förmodligen ca 1777 (beskuret).

Bild 1 av 1

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791). Det så kallade Bologna-porträttet, förmodligen ca 1777 (beskuret).

Bild 1 av 1
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791). Det så kallade Bologna-porträttet, förmodligen ca 1777 (beskuret).
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791). Det så kallade Bologna-porträttet, förmodligen ca 1777 (beskuret).

**Alla Mozarts operor **handlar om kärlek. ”Soll die Empfindung Liebe sein?” frågar sig Tamino i Trollflöjten – är denna känsla kärlek? ”Ja, ja! Die Liebe ists allein”, svarar hjärtat. I ”Figaros bröllop” besjungs svartsjukans alla plågor och varje figur får sitt mått av hopp och förtvivlan, glädje och sorg. Handlingen rusar framåt och som genom ett trollslag faller allt på plats i dygnets tjugofjärde timme. I ”Don Giovanni” jagar alla alla för kärleks skull medan musiken öppnar bråddjup eller vilar ut i en enkel melodi. Också i ”Enleveringen ur seraljen” vacklar tilliten men den gemensamma kampen svetsar samman de älskande. Intrigen, lätt som en fjäder, avföder en rad sköna arior och duetter till dess att spänningen släppt och de båda paren kan andas ut i en jublande final. ”Es lebe die Liebe” – Leve kärleken! Efter mörka förvecklingar hittar musiken tillbaka till utgångstonarten d-dur.

Annons
Annons
Annons