Annons
Recension

Mässa i c-mollMozart så håren reser sig

Dansare och kör bildar en vacker klangkropp i Stijn Celis fria tolkning av Mozarts c-mollmässa. Mänsklig erfarenhet blir kollektiv rörelse, som visar en ny väg för Operabaletten.

Under strecket
Publicerad

Det ser ut som en tanke att Kungliga Operans balettchef Johannes Öhmans första egenplanerade premiär inträffar samtidigt som det pågår en internationell danskonferens i Stockholm på temat ”Ballet why & how?”. Man kan säga att Öhman ger några tänkvärda svar på frågan om den klassiska balettens roll på 2000-talet.

Urpremiären ”Mozart Mässa i c-moll” är ett kliv in i samtiden. Här finns mötet mellan ungt och etablerat, direktupplevt och filmat, ute och inne, musik och dans – allt i en form som låter publiken upptäcka nya perspektiv, men utan att för den skull släppa fördjupningen, känslan att få sjunka in i något. Och det är Mozarts förtjänst. Hans musik är som en mångfaldigad, rörlig kropp denna dubbelkväll som inleds med ett kortare verk i Guldfoajén av nyutexaminerade koreografen Stina Nyberg. Stycket ”Orkestern”, som även direktsänds på duk i salongen, är en länk mellan utbildning och yrkesliv. Här får 17 avgångselever från Kungliga Svenska Balettskolans moderna linje visualisera Mozarts Pianokonsert nr 8, lysande framförd av Lilla akademien under ledning av Mark Tatlow.

Annons
Annons
Annons