Recension

Pianokonserter N:o 11, N:o 12, N:o 13. Susan Tomes, The Gaudier EnsembleMozart - Pianokonserter N:o 11, N:o 12, N:o 13. Susan Tomes, The Gaudier Ensemble

Under strecket
Publicerad
Annons

”Dessa tre pianokonserter (K 413–415) [...] kan framföras med fulltalig orkester [...] eller endast en kvartett…” skrev Mozart i januari 1783. Den av Mozart själv sanktionerade kammarbesättningen (på skivan stråkkvartett förstärkt med kontrabas) gav avancerade amatörer möjlighet att framföra konserterna i privatmiljö. Kammarformatet destillerar essensen ur musiken vilken samtidigt får en behaglig intimitet och genomskinlighet. Den engelska pianisten Susan Tomes (första kvinna utbildad vid den 400-åriga mansbastionen Kings College, Cambridge) målar solostämman med subtila akvarellvalörer, integrerar pianot i ett skönt och expressivt spel med den förnämliga europeiska Gaudierensemblen. En Mozartinspelning lika delikat som det finaste 1700-talsporslin.

**

Annons
Annons
Annons