Recension

PochoirMotsatser lyfter varandra

RETROSPEKTIV Katrine Helmerssons konstnärsskap spänner över 25 år. Trots stor skillnad i material och storlek framstår varje objekt som en kroppsdel i samma organism.

Under strecket
Publicerad
”Pochoir”, 2014. I bakgrunden ”Wallflower”, 2005.

”Pochoir”, 2014. I bakgrunden ”Wallflower”, 2005.

Foto: PETRA HELLBERG
Annons

Till synes är det ett anspråkslöst litet trästycke. Det besynnerliga är att det i plankan utmejslats ett par kvinnobröst. Det rör sig om en av Katrine Helmerssons första skulpturer som inspirerades av kulturen i Mali. Formen symboliserar fertilitet och kraft och är vanlig för förrådsdörrar i de västafrikanska hemmen.

Verket inleder retrospektiven på Kulturhuset. Den lilla träporten utgör ingången till ett betydande konstnärskap. I över 25 år har Helmerssons skulpturer skiftat i storlek. Varje enskilt objekt framstår dock som en kroppsdel i samma organism, brådmogen i begynnelsen och vital i dag.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons