Motivationstrick: sätt upp ett riktigt lågt mål

Det finns psykologiska knep att ta till när tränings­motivationen är borta.
Det finns psykologiska knep att ta till när tränings­motivationen är borta. Foto: Isabell Höjman/TT

När motivationen tryter kan det vara smart att fundera på det lilla ordet varför – varför tränar jag och för vem? Att ha koll på det ökar chansen för kontinuitet.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Karin Weman.

Karin Weman.

Foto: Mikael Evard
Sök förståelse i din omgivning för att du behöver spela padel och ”kanske kommer hem sent.”

Sök förståelse i din omgivning för att du behöver spela padel och ”kanske kommer hem sent.”

Foto: Anders Wiklund/TT
Mikael Nilsson.

Mikael Nilsson.

Foto: Privat
Annons

Förkylningar, skador, intensiva arbetstoppar och ett hektiskt privatliv. Plötsligt är motiva­tionen bortblåst. Från att ha tränat tre gånger i veckan blir klädombytet liggande.

– Vår motivation är vår motor, vår drivkraft – och den kan skifta i fokus, säger Karin Weman, forskare i psykologi, specialiserad på motivation, vid Högskolan i Halmstad.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons