Mot en renässans för alkoholfri dryck

Illustrationsbild
Illustrationsbild Foto: Jez Timms / Unsplash

Intresset för alkoholfria drycker är större än någonsin. Men varför dyker känslan av att smaken inte smälter in i situationen så ofta upp när det dukas upp alkoholfritt?

Under strecket
Publicerad
Annons
Annons
Annons

Jag minns den där kvällen i Paris. Våren 2017. Jag och mina väninnor skrider förbi det nästan svårhanterligt tjusiga havet av blomsterarrangemang för att ta en drink i hotellbaren inne på George V. Vi pratar om baren där du diskret låter dina lite för sköna gympaskor glida in under mahognybordet för att inte dra åt sig för mycket uppmärksamhet när den stiliga bartendern skakar tio iskalla centiliter Dirty Martini framför näsan på dig.

Vi slår oss ner. Ett stilfullt glas mogen champagne här, en stark och vacker Boulvardier där och en ”alkoholfri drink” till mig, som är gravid. Från silverbricka blir jag serverad ett högt glas. Innehållet är kanariefågelgult och ur glaset klättrar en fruktdekoration, en drinkpinne och ett sugrör. Det smakar tropisk fruktdjungel och saknar syra. Mitt i denna kontinentala kardinalpunkt bäddad av grace – sitter jag och barndrinken.

Även fast ovan tillstånd inte hör till vardagen, så dyker samma känsla av att smaker inte smälter in i situationen ofta upp när det vankas alkoholfritt. Om du inte vill dricka öl är det för söta och obalanserade inslaget ofta oundvikligt, vad gäller såväl lemonad och juicer som vin.

Om vi surfar till vår största dryckesaktör här hemma, Systembolaget, så dyker 141 artiklar upp vid en sökning på alkoholfritt. 37 av dem är öl och resten är bland annat muster, lemonader, cider, glögg och vin. Majoriteten av allt är alldeles för sött. Särskilt om du är ute efter en måltidsdryck. Jag hittar en del välgjorda muster, men i segmentet vin så finns det bara några få viner som håller måttet.

Även om marknaden för alkoholfria drycker utvecklas, så måste jag sänka ribban när det ska provas alkoholfritt.

Intresset för alkoholfria drycker är större än någonsin. Försäljningen har ökat stadigt de senaste åren visar rapporter från bland andra SCB. Enligt Systembolaget har försäljningen av alkoholfritt ökat med 250 procent på tio år. Och även om marknaden för alkoholfria drycker utvecklas, så måste jag sänka ribban när det ska provas alkoholfritt. Varför är det så?

Att det inte är så lätt att tillverka gott alkoholfritt vin, är inte konstigt. Alkoholen finns i vin av naturliga själ och är en viktig smakbärare. Starkvaran skapar balans, den håller ihop och ger ryggrad. När alkohol tas bort måste denna ersättas med något och det får oftast bli socker. Den tyske superbegåvade vinmakaren Johannes Leitz har med sin alkoholfria vinserie Eins Zwei Zero visat att det går att göra balanserat alkoholfritt vin. Men metoden bakom vinerna är kostsam och svår att tjäna pengar på, så frågan är hur många som kommer kunna göra det lika bra som Leitz.

Vad gäller andra alkoholfria drycker så tror jag att vi kommer följa en spännande utveckling. Det finns ju så många fler möjligheter när det går att lägga till ingredienser. Alkoholen kan ersättas med något kvickt som till exempel ingefära eller chili och sötman kan tuktas av citrus. Därtill är pressandet av muster som tar tillvara på all fin frukt som annars riskerar att falla, lovande.

Framöver måste nollan smälta in och bli mer självklar – till minglet, på grillfesten eller i den där pråliga baren. Jag tror det är på gång och jag har definitivt druckit min sista djungeldrink. Nu går vi mot de alkoholfria dryckernas förnyelse!

Annons
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons