X
Annons
X
Recension

Julia Selin, ”Leap wade sink swim run fly creep” Mörka motiv visar hur det är att dränkas av sin häst

Dunkelt romantisk utlevelse och strikt precision möts som tes och antites på Konstakademien. Där visas just nu måleri i stort format av Julia Selin och Linnea Rygaard.

Julia Selin, ”Leap wade sink swim run fly creep”, installationsvy på Konstakademien där konstnären är utställningsstipendiat. Foto: Galleri Flach

Kazuo Shiraga hängde i ett rep över duken och målade med fötterna. Ana Mendieta skapade silhuetter med blod, jord, eld och vatten med kroppen som verktyg och gjorde avtryck i naturen. Yves Klein ”målade” inför publik – hans modeller kladdade färg direkt på varandra och tryckte sig sedan mot duken. Inom konsthistorien har kroppen länge varit en levande pensel.

Så är det även hos Julia Selin (född 1986). Hennes expressiva måleri har aldrig behövt staffliet. De gigantiska dukarna som nu visas på Konstakademien släpades tidigare runt i ateljén. Penslar, trasor och skrapor var här utbytta mot händer och fötter. Den tjocka, geléaktiga färgen byggdes upp lager på lager. Julia Selin slog igenom i samma ögonblick som hon debuterade på Galleri Flach 2014.

Julia Selin, ”Leap wade sink swim run fly creep”, installationsvy på Konstakademien där konstnären är utställningsstipendiat.

Foto: Galleri Flach Bild 1 av 5

Julia Selin, ur ”Leap wade sink swim run fly creep”-

Foto: Galleri Flach Bild 2 av 5

Linnea Rygaard, ”Jasmine”, 2018, olja och akryl på duk.

Foto: Cecilia Hillström Gallery Bild 3 av 5

Linnea Rygaard, ”Pocahontas”, 2018, olja och akryl på duk.

Foto: Cecilia Hillström Gallery Bild 4 av 5

Linnea Rygaard, ”Meg”, 2018 olja och akryl på duk.

Foto: Cecilia Hillström Gallery Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X