X
Annons
X

Mörk sommar med Lars Lerin

Första gången Lars Lerin sökte till Liljevalchs kom det ett refuseringsbrev med posten, stämplat med ett stort rött R. Nu fyller Sveriges mest omhuldade målare konsthallen med sina verk. Men den som väntar sig en ljus och lättsmält sommarutställning blir förmodligen besviken.

Mörka moln över en nästan helt nedsläckt stadshorisont. Rök från en huskropp som träffats av en missil. Ruiner, så sargade av kriget att det är svårt att tro att någon av de boende i husen kan ha överlevt angreppen.

Målningarna med motiv från Syrien utgör mittpunkten i utställningen i Liljevalchs konsthall i Stockholm, som innehåller ett hundratal verk från 2002–2018. Lars Lerin konstaterar på sitt lågmälda sätt att han i längden inte kunde backa undan från det som händer i omvärlden.

Lars Lerin står i centrum för årets sommarutställning på Liljevalchs konsthall i Stockholm. När han var ung sökte han till vårsalongen, men blev refuserad. "Jag hade ju aldrig kunna föreställa mig att få ställa ut så här. Det är ju så mäktigt det här stället, det finaste jag kan tänka mig att ställa ut i", säger han.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 1 av 5

Ett stråk av mörker går igenom de flesta av Lars Lerins målningar, oavsett om motiven är hämtade från Värmland eller från krigets Syrien.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 2 av 5

En av de målningar som Lars Lerin visar på Liljevalchs har ett motiv som hämtat inspiration från Hitchcockfilmen "Fönstret åt gården". "Det är en speciell film, det var också en utmaning att hitta helheten och ändå ha med alla detaljer", säger han.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 3 av 5

Fartyg spelar en speciell roll i Lars Lerins konstnärskap. Just det här skeppet har han hämtat inspiration till från sin morfars gravsten. "Det är ett sådant där fartyg på den, för han var sjökapten. Så den här målningen blir liksom som en gravsten", säger han.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 4 av 5

En vägg på Liljevalchs konsthall har täckts med Lars Lerins bilder av herrelösa hundar och katter. Om resten av utställningen är sparsmakad har tavlorna här fått bre ut sig på ett gränslöst sätt – helt i Lars Lerins smak. "Det hade nog blivit lite mer rörigt om jag hade hängt utställningen och inte Mårten Castenfors", konstaterar han.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X