SicarioVåldet vinner i mörk knarksaga

Ur ”Sicario”.
Ur ”Sicario”. Foto: Richard Foreman, Jr. SMPSP
Under strecket
Publicerad
Annons

Visst är det väl ändå så att knark är det nya svarta? Vi har ”Narcos”, den nya storserien på Netflix; Jeff Winslow har just släppt sin nya thrillertegelsten ”The Cartel”; och här i lilla Sverige ger Magnus Linton ut reportageboken som heter just ”Knark” och som undersöker den havererade drogpolitik som har ställt till med så mycket elände i missbrukarledet och kostat många människoliv utan att uppvisa några positiva effekter alls, alltmedan distributörskartellerna berikar sig och våldet eskalerar.

Och det är där, i det besinningslösa våldet och dess kopplingar till branschens speciella förutsättningar, som Denis Villeneuves hårdkokta feelbad-thriller ”Sicario” knyter an. I framför allt Mexiko, och delvis även i angränsande amerikanska delstater, dödas människor i stor mängd och gärna med brutala metoder för att bana väg åt ett optimalt intäktsflöde. Att sätta skräck i fiender och konkurrenter har hög prioritet. Och precis som hos Donald Winslow innebär en oformlig härva av oheliga allianser att gränserna mellan gott och ont är närmast omöjliga att urskilja. Lagen efterlevs och högaktas av ingen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons