VäninnanMordet på Anna Lindh blir teater om politikens roller

Bahareh Razekh, Moa Sillén, Anita Nyman och  Angela Kovács i ”Väninnan”.
Bahareh Razekh, Moa Sillén, Anita Nyman och Angela Kovács i ”Väninnan”. Foto: Jezzika Sunmo

Ett mord, en personlig förlust, ett historiskt skeende, en analys av politikens villkor, särskilt för kvinnor. Det är ”Väninnan” med början i Eva Franchells berättelse om mordet på Sveriges utrikesminister 2003.

Publicerad
Bahareh Razekh och i bakgrunden Anita Nyman.

Bahareh Razekh och i bakgrunden Anita Nyman.

Foto: Jezzika Sunmo
Bahareh Razekh, Angela Kovács, Anita Nyman och Moa Sillén.

Bahareh Razekh, Angela Kovács, Anita Nyman och Moa Sillén.

Foto: Jezzika Sunmo
Annons

Hon sitter på ett stort, lutande bord i silkig dagpyjamas och vickar på sina bara fötter. Hon har precis svimmat och en grupp kvinnor är redo att gripa in och ta hand om henne. Hennes anspråkslösa, grå framtoning kontrasteras mot omgivningens extrema sminkningar och glada färger. De liknar seriefigurer och går tjänstvilligt in i de roller som berättelsen kräver.

Ingen har efternamn, vilket bidrar till att en djupt personlig historia vidgas till något större. Utgångspunkten är ändå mordet på den svenska utrikesministern, Anna, som stacks till döds medan hon letade kläder inför en politisk debatt om euron.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons