X
Annons
X
Recension

Porträtt av Claude Vivier Mördad tonsättare återupplivas med skörhet

Han knivmördades 34 år ung. Tonsättaren Claude Vivier ägnas nu en porträttkonsert på Konserthuset. Strålande – särskilt som de stora greppen om den nya musiken sällan tas utanför festivalernas hägn.

Skådespelaren Reine Brynolfsson och pianisten Anna Christensson i ”Dagbok från Montreal” där tonsättaren Claude Vivier porträtteras.
Skådespelaren Reine Brynolfsson och pianisten Anna Christensson i ”Dagbok från Montreal” där tonsättaren Claude Vivier porträtteras. Foto: Jan-Olav Wedin

För ett tjugotal år sedan nämndes kanadensaren Claude Viviers namn med respekt bland de vassaste unga tonsättarna. Det berodde på närheten till den franska spektralskolan – som på ett grundläggande vis påverkat hur orkestermusiken låter idag – men också ett andligt inslag som bröt med formalismen. ”Lonely child” hette stycket som oftast togs upp; skör, skimrande, skärande musik för sopran och orkester.

I texthäftet till ett album som kom vid den tiden nämns att Vivier dog endast 34 år gammal, men ingenting om anledningen till hans död. Vivier är nämligen en musikens Pasolini, knivmördad i Paris efter att tagit kontakt med en ung manlig prostituerad (i Pasolinis fall i Rom under mindre klara omständigheter, kanske under inblandning av maffian). I lägenheten låg en tonsättning till Viviers egen text, avbruten på ett textställe där det talas om att en ung man sticker kniven i berättarjagets hjärta.

Skådespelaren Reine Brynolfsson och pianisten Anna Christensson i ”Dagbok från Montreal” där tonsättaren Claude Vivier porträtteras.

Foto: Jan-Olav Wedin Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X