Annons
X
Annons
X

Mord och skräck på Kungliga Operan

Koreografen Wim Vandekeybus verk ”Puur” om rädsla och våld och en ny, skräckromantisk opera om Dracula finns på programmet för Kungliga Operans nästa säsong.

”Puur” från 2005 av den belgiske koreografen Wim Vandekeybus sätts upp nästa säsong med Kungliga Baletten.
”Puur” från 2005 av den belgiske koreografen Wim Vandekeybus sätts upp nästa säsong med Kungliga Baletten. Foto: Patrick Clauwaert

Gräshoppor anfaller, en liten flicka får handen avhuggen och blod sprutar – den belgiske koreografen, regissören, fotografen med mera Wim Vandekeybus är känd för sina bildberusade verk. ”Puur” som gästade Dansens hus 2005 ska nästa säsong sättas upp med Kungliga Baletten, som därmed införlivar en del av ”det belgiska undret” i sin repertoar . Begreppet uppstod i den våg av genreöverskridande scenkonst som kom på 1980-talet, med stora namn som Jan Fabre och Alain Platel. Vandekeybus har gästat Sverige ganska många gånger med sitt eget kompani Ultima Vez.

De som missade Mats Eks hyllade ”Julia och Romeo” 2013 har chans igen. Även Christopher Wheeldons visuella mästerverk ”Alice i underlandet” återkommer liksom verk av William Forsythe och David Dawson. Balettchef Johannes Öhman tackar med det programmet för sig redan nu i juni för att förbereda sig för det nya jobbet som balettchef i Berlin. Under hans sexåriga period som chef har den samtida dansen fått en framskjuten position i operahuset.

Ola Eliasson och Elisabeth Meyer, aktuella i ”Dracula” på Kungliga Operan 2017-2018. Foto: Carl Thorborg

Lika dramatiskt blir det på operafronten, med rysk-svenska tonsättaren Victoria Borisova Ollas skräckromantiska ”Dracula” som får urpremiär lagom till Halloween i oktober. Regissör är Linus Fellbom, men det är kvinnorna kring titelrollen som berättar sin historia. Sopranerna Elisabeth Meyer och Sanna Gibbs sjunger ledande roller med Ola Eliasson som vampyren själv.

Annons
X

Verdis ”Aida” sjungs av Christina Nilsson, Rossinis ”Askungen” av  mezzosopranen Johanna Rudström och i Tjajkovskijs ”Eugen Onegin” hörs Joel Annmo i rollen Lenskij.

Katarina Dalayman återvänder till Kungliga Operan för att göra tre stora roller för första gången i sin karriär: Amneris i ”Aida”, Kostelnička i ”Jenufa” och Klytäimnestra i ”Elektra”, där titelrollen görs av Irene Theorin och med den kvinnliga dirigenten Simone Young på pulten.

I samarbete med Östersjöfestivalen presenterar Operan ett prestigefyllt gästspel med Stravinskys ”Oedipus Rex” i regi av Polarprisvinnaren Peter Sellars och med Esa-Pekka Salonen som dirigent.

Annons

”Puur” från 2005 av den belgiske koreografen Wim Vandekeybus sätts upp nästa säsong med Kungliga Baletten.

Foto: Patrick Clauwaert Bild 1 av 2

Ola Eliasson och Elisabeth Meyer, aktuella i ”Dracula” på Kungliga Operan 2017-2018.

Foto: Carl Thorborg Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X