Annons

Anders Rydell:Moral viktigare än Sveriges anseende

Moderna museet återlämnade 2009 Emil Noldes målning ”Blumengarten (Utenwarf)” till arvtagarna till den forne ägaren Otto Nathan Deutsch.
Moderna museet återlämnade 2009 Emil Noldes målning ”Blumengarten (Utenwarf)” till arvtagarna till den forne ägaren Otto Nathan Deutsch. Foto: Jessica Gow

Mer fokus på moral och mindre på att hålla skenet uppe. Det krävs för att Sverige ska få trovärdighet i frågor om nazistulen konst.

Publicerad

I början av sommaren gav regeringen Riksantikvarieämbetet i uppdrag att utreda hur Sverige bättre skulle kunna hantera fall som rör nazistulna föremål – i första hand konst. Det kan sägas vara en del av ett fortfarande pågående efterspel av Svenska Dagbladets avslöjande förra året att Moderna museet var inblandat i en ny skandal rörande ett konstverk som stals av nazisterna. Tavlan, av Oskar Kokoschka, återlämnades under förra hösten till judiska ättlingar. För ett decennium sedan återlämnade museet en annan tavla, Emil Noldes ”Blumengarten (Utenwarf)”, efter en utdragen affär som lämnade en mycket dålig smak i munnen.

I båda fallen har Moderna museet hanterat och utrett fallen på egen hand. Från kulturdepartementets sida har man antingen duckat eller givit råd som rentav gjort situationen värre.

”Blumengarten (Utenwarf)”, Emil Nolde.

Foto: TT Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons