X
Annons
X

Lars Berglund: Monteverdi seglade operan i hamn

Denna sommar presenterar Drottningholmsteatern Claudio Monteverdis opera "Odysseus återkomst" ("Il ritorno d’Ulisse in patria"), komponerad och uruppförd i Venedig 1640. Det är den mellersta och mest anonyma av de tre operor vi har ­bevarade av den första riktigt stora musikdramatikern. Ett stycke som har fått stå i skuggan av hans första respektive sista bidrag till genren: "Orfeo" från 1607 och "Poppeas kröning" från 1643.

Om man lyfter blicken till Monteverdis hela produktion och inte bara till de få operor som bevarats till vår tid, får man dock en delvis annan bild. Några av hans i samtidens ögon mest lyckade produktioner har nämligen gått förlorade, eller ­åtminstone ännu inte återfunnits. Hans allra största succé var således med operan "Arianna", som hade premiär i Mantua ­redan 1608, året efter "Orfeo". Av den har vi bara kvar den berömda lamento-scen som utgjorde operans huvudnummer. "Arianna" dammades senare av för en nyuppsättning i Venedig 1640, samma år som "Odysseus återkomst" hade sin urpremiär. Men däremellan skrev han flera musikdramatiska verk som inte bevarats, till exempel "Andromeda" som sattes upp i Mantua 1620 och "Proserpina rapita" som komponerades för ett bröllop i Venedig 1630. Det handlade alltså inte om bara om tre operor, utan närmare tio musikdramatiska stycken­, lite beroende av vad man väljer att ­räkna till genren.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X