Annons

Gilbert & George: ”The great exhibition”Monotont – men enastående katalog i Warhol-klass

Gilbert & George, ”Jesus Jack”, 2008.
Gilbert & George, ”Jesus Jack”, 2008. Foto: Moderna museet

Daniel Birnbaum har sagt att man inte kan kurera en utställning med konstnärsduon som sägs kräva total kontroll. Men den monotona utställningen visar tvärtom att det finns massor för en curator att göra. Som att sovra i urvalet och skapa dynamik.

Publicerad

Det är 22 år sedan Gilbert & George visade upp sig själva och sin konst på Magasin III i Stockholm. Det kan man knappast tro. Konsten är sig lik och de ”levande skulpturerna” är lika oklanderligt klädda som någonsin i sina välskräddade tweedkostymer när de besöker Stockholm och ger intervjuer till alla som så önskar. Och de är väldigt många, betydligt fler än förra gången. Det måste betyda att det lika aparta som effektivt varumärkesbyggande bögparet från Londons East End – stadsdelen som enligt dem är som en spegel av hela världen – ligger mer rätt i tiden idag.

Inget tycks kunna rubba deras konstsyn, världsbild och estetik. Vi lever i den bästa av världar, den västerländska, och i de bästa av tider, efter upplysningen och reformationen har allt bara blivit bättre. Det är deras budskap, även om de också talar om de mörka hörn av världen där deras konst inte kan visas.

Gilbert & George, ”Queer”, 1977.

Foto: Moderna museet Bild 1 av 5

Gilbert & George, ”Beardsters”, 2016.

Foto: Moderna museet Bild 2 av 5

Gilbert & George, ”Buggery faith”, 1983.

Foto: Moderna museet Bild 3 av 5

Gilbert & George, ”Death”, 1984.

Foto: Moderna museet Bild 4 av 5

Gilbert & George, ”Bethnal green”, 2013.

Foto: Moderna museet Bild 5 av 5
Annons
Annons
Annons