Mode

Moncler öppnar butik i Stockholm

Nyligen slog dunmästarna Moncler upp dörrarna för sin första Stockholmsbutik. Vi träffade vd:n Remo Ruffini för ett samtal om trendsättande kändisar, oförglömliga dunjackor och var han helst åker skidor.

1952 grundades Moncler av två franska bergsbestigare. Märkets namn är en förkortning av alpbyn Monestier-de-Clermont och till en början tillverkades enbart utrustning för utomhusäventyr – som tält och sovsäckar. Men den legendariske alpinisten Lionel Terray fick Moncler att börja tillverka dunjackor och en som snabbt fick upp ögonen för de lätta men varma plaggen var Jackie Kennedy.

Annons

– Kändisar har absolut varit en del av märkets framgångshistoria. Alla från Beyoncé och David Beckham till Charlotte Casiraghi och George Clooney har burit våra kläder, säger märkets vd Remo Ruffini.

Men märket har inte alltid varit en framgångshistoria. Monclers popularitet slog i taket under 1980-talet, då märkets färgglada dunjackor var det självklara vinterplagget för solbrända yuppies. Men vid sekelskiftet stod det anrika sportmärket på gränsen till konkurs. Det var då Ruffini klev in och köpte företaget, och Moncler har en särskild plats i italienarens hjärta.

– Som ung bodde jag i Como och åkte till skolan på en blå vespa. Men på vintrarna var det ganska kallt, så jag bad mamma köpa mig en ljusblå Moncler-dunjacka som matchade vespan. Jag kommer aldrig glömma jackan och fick en särskild relation till varumärket. Få modemärken har en så rik historia och plagg som är unika både vad gäller design och kvalitet.

Monclers vd Remo Ruffini.
Monclers vd Remo Ruffini.

Det viktigaste du gjorde för att lyfta Moncler?

– Att hitta tillbaka till märkets rötter. Vårt mål var att få världen att förstå att vår klassiska dunjacka passar för alla åldrar och vid alla tillfällen. En Moncler-jacka ska vara ett lika självklart val för en skateboardåkande ungdom eller en affärsman på väg till ett möte som en kvinna som ska till La Scala-teater. Visst ska man förnya sig, men Monclers dna måste alltid genomsyra allt vi gör.

Ni öppnade nyligen butik i Bibliotekstan i Stockholm. Vad tycker du om svenskt mode?

– Det svenska och italienska modet har mycket gemensamt. Vi fokuserar båda på elegans och kvalitet.

Vart går din nästa skidresa?

– Till St. Moritz. Jag tar med mig familjen dit så ofta jag kan, det är nästan som ett andra hem.

Till Toppen