Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Modeveckorna drar allt färre besökare. Enligt Sofia Hedström är anledningen att konsumenterna inte vill vänta ett halvår på att kläderna landar i butikerna. Ovan bild från Givenchys visning hösten 2015.
Perfect Guide

Modeveckan är död

Ingen orkar längre vänta ett halvår på att köpa kläder de sett på catwalken. Sofia Hedström förklarar varför det numera är konsumenterna som styr modeutbudet.

Modebranschen har huvudbry. Arrangörerna bakom modeveckan i New York betalar Boston Consulting Group för att utreda varför modeveckan inte fungerar längre.

Annons
X

Det kan tyckas märkligt att anlita konsulter som vanligtvis arbetar med läkemedelsbolag och bilföretag för att effektivisera en modevecka, men det behövs.

Traditionen att visa klädkollektioner sex månader innan de når butik kan nämligen inte betraktas som annat än omodernt i en tid där Über kör hem plaggen på en timme och där Amazon kan leverera det mesta i klädväg samma dag.

Det faktum att samtidsmänniskan inte har tålamod att vänta har redan förändrat branschen. Hermès har exempelvis slutat med väntelistan för sin Birkinväska, medan kedjor gjort det till affärsidé att kränga billiga varianter av det som nyss visats på catwalken innan modehusen själva har det i butik.

Tom Ford förklarade nyligen att modeveckorna är från en annan era och annonserade samtidigt att han snart kommer visa höstmode på hösten och vårmode på våren.

Tom Ford förklarade nyligen att modeveckorna är från en annan era och annonserade samtidigt att han snart kommer visa höstmode på hösten och vårmode på våren. Även Proenza Schouler, Thakoon och Burberry har valt att strunta i konvenansen genom att visa kläder som går direkt från catwalk till butik.

Idén att dela in modet i två säsonger var ursprungligen ett sätt att stimulera handeln. 2016 är det dock ytterst få konsumenter som handlar en vår- och en höstgarderob. Dessutom har många modehus lanserat mellankollektioner för att oftare få in nya varor i butik – och som om inte det vore snurrigt nog lanseras samma plagg i länder med olika klimat vilket gör att en kollektion måste vara bred nog att – samtidigt – fungera i både Stockholm och Singapore. Burberry har därför bestämt sig för att sluta prata om säsonger. Min gissning är att fler modehus snart följer deras exempel. Mindre nischade märken jobbar redan säsongslöst och har blivit framgångsrika utan att sätta sin fot på en modevecka.

Det är under 2000-talet som modesystemet kollapsat. Därför är det på sätt och vis naturligt att författaren Mark Ellwood, som skrivit boken "Bargain fever" jämför dagens modeklimat med en dokusåpa som lanserades 2002.
– Vi konsumenter lever som i The Bachelor där de bara slänger in fler och fler kandidater.

I dejtingsåpan The Bachelor har en singel möjlighet att välja mellan 24 partners. Men när det gäller konsumentens shoppingmöjligheter finns betydligt fler kandidater, och enligt Mark Ellwood lär de bara bli fler. 2016 är det nämligen inte djävlar i Prada som styr – det är konsumenter med smarta telefoner. Branschen har inte längre råd att skratta åt köpcentrums-visningar i småstäder eftersom de numera anammar samma modell själva. Konsumenter som endast intresserar sig för kläder som finns att köpa i butik är framtiden även för flotta modehus. Visst kan övergången bli skev, som när Givenchy i höstas hade såväl Kanye West och Kim Kardashian som ett stort gäng vanliga konsumenter i publiken. De sistnämnda hade förmodligen inga tankar på att köpa någon av de transparenta negligéerna vars prislapp motsvarar en genomsnittlig svensk månadslön. Trots detta är jag säker på att det är de lojala kunderna som kommer att sitta på första raden i framtiden.

Det har snart gått 20 år sedan modebranschen började bjuda in allmänheten genom att sända visningar live på nätet. Helmut Lang var först med att streama en visning redan 1998, och idag experimenterar modehus som J.W. Anderson med forum som den digitala köttmarknaden Grindr.

Även om man inte riktigt klurat ut hur ett tryck på gilla-knappen ska få folk att konsumera, har de flesta modehus bestämt sig för att en like alltid är något.

Även om man inte riktigt klurat ut hur ett tryck på gilla-knappen ska få folk att konsumera, har de flesta modehus bestämt sig för att en like alltid är något. Gillandet kommer dock inte att räcka i längden och därför är risken stor att modevisningarna byts ut mot något annat.

Att vi just nu bevittnar en systemkollaps innebär inte slutet för modet, utan bara ett slut för visningsveckorna som vi är vana vid. Acne, Back och Rodebjer har samtliga övergett Stockholms modevecka och i städer som Paris, London och New York blir det allt vanligare med möten istället för traditionella visningar.

Det återstår att se vad Boston Consulting Group presenterar för effektiva lösningar till New Yorks modevecka. Personligen har jag dock redan tagit ett långsamt farväl av visningsveckorna – och när ett nystartat märke ber mig om tips, råder jag dem alltid att spendera pengarna på något bättre än en modevecka.

Följ oss på Facebook!

Vi ger dig riktigt bra saker att läsa, titta på och inspireras av!

Facebook

Till Toppen