SvD Perfect Guide
Annons

Modeveckan är död

Modeveckorna drar allt färre besökare. Enligt Sofia Hedström är anledningen att konsumenterna inte vill vänta ett halvår på att kläderna landar i butikerna. Ovan bild från Givenchys visning hösten 2015.
Modeveckorna drar allt färre besökare. Enligt Sofia Hedström är anledningen att konsumenterna inte vill vänta ett halvår på att kläderna landar i butikerna. Ovan bild från Givenchys visning hösten 2015.

Ingen orkar längre vänta ett halvår på att köpa kläder de sett på catwalken. Sofia Hedström förklarar varför det numera är konsumenterna som styr modeutbudet.

Text: Sofia Hedström - 26 februari 2016

Modebranschen har huvudbry. Arrangörerna bakom modeveckan i New York betalar Boston Consulting Group för att utreda varför modeveckan inte fungerar längre.

Det kan tyckas märkligt att anlita konsulter som vanligtvis arbetar med läkemedelsbolag och bilföretag för att effektivisera en modevecka, men det behövs.