Till SvD.se
SvD Perfect Guide
Mode

Modevärldens mäktigaste galning

Renzo Rosso är grundare av modemärket Diesel och president för OTB-koncernen.
Renzo Rosso är grundare av modemärket Diesel och president för OTB-koncernen.

Italienaren Renzo Rosso älskar det udda och oförutsägbara. SvD Perfect Guide träffade Dieselgrundaren och OTB-presidenten för ett samtal om nytänkande Tinderreklamer, ekologisk mat och varför han fått massage av Bono.

Text: Victor Johansson - 12 mars 2016
Annons

En snabb googling på Renzo Rosso visar en man med ett alldeles särskilt följe fans: Courtney Love och Lana Del Rey flankerar honom på röda mattan, Kanye West paxar hans plats på New York Fashion Week, Dalai Lama boardar hans privatjet och Bono ger honom en omsorgsfull nackmassage på sin lyxyacht.

– Jag har alltid omgett mig med människor som är lika galna som jag själv, säger Renzo Rosso. Diesel hade en reklamkampanj med sin slogan ’Be stupid’, jag tycker det summerar upp min inställning bra. Smarta människor tittar på saker och ting som de är, ’dumma’ människor ser saker och ting som de skulle kunna vara. Det är den typen av visionärer som jag vill arbeta med.