Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Saint Laurent, Givenchy, Louis Vuitton på modeveckan i New York.
Saint Laurent, Givenchy, Louis Vuitton på modeveckan i New York. Foto: Pressbilder
Perfect Guide

Modevärlden satsar på kärlek

Underklänningar i spets, robusta gummistövlar och läderjackor med loggtäckta ärmar. Visningsveckorna är nyss avslutade och i vår vill modebranschen skicka iväg oss på en sinnesvidgande festival.

”I BELIEVE IN THE POWER OF LOVE”.

Annons
X

Budskapet utanför parkeringsgaraget vid Williamsburg bridges brofäste går varken att missuppfatta eller undgå. På en byggnadsställning står en gigantisk ljusinstallation som lyser upp de dunkla kvarteren där parkerade skrothögar och en brandstation huserar.

Just den här kvällen har modepubliken tagit sig så långt österut det går på Manhattan, för att släppa loss på en minifestival signerad modehuset Givenchy.

I parkeringsgaraget spelas housemusik som tycks hämtad från ökenfesten Burning Man och omgivna av piercade dansare märks flera medlemmar från familjen Kardashian.

Givenchy, som under Riccardo Tiscis ledning blivit aningen amerikanskt (collegetröjor med Disneymotiv och t-shirts med amerikanska flaggor), visade för första gången under modehusets 63-åriga historia en kollektion i USA. Visningen blev en av de mest omtalade under New Yorks modevecka och vid sin sida hade Tischi, utöver Kardashians, även konstnären Marina Abramovic. På catwalken märktes en parad av påkostade underklänningar med spetsdetaljer. Just nattkläder på dagen fortsätter att vara en trend, i vår är det dock fokus på tunna sidenrockar och negligéer snarare än pyjamasbyxor.

Nästa modehus att göra väsen av sig i New York var Marc Jacobs, som bjöd på en kabaré på den anrika teatern Ziegfeld. Patriotisk kitsch och glammig prärienostalgi, depressionserans cirkusar och 40-talets Hollywood genomsyrade visningen. Rött, vitt och blått samt denim och guld dominerade och många av plaggen såg mer ut som scenkostymer än garderobsplagg. Även om ytterst få designers använder lika mycket lekfull kitsch som Marc Jacobs är maskeradlådan ett inslag i vårens mode. Det är dags
att maximera och leka med detaljer – minimalismen och den strama goda smaken dominerar nämligen inte längre. Festival är ett bra ledord, tänk dock inte lerigt Hultsfred utan samtidens Coachella där man har tillgång till ambulerande omklädningsrum och där
en Instagrambild med välkomponerad festivalklädsel är värd tusentals likes.

En annan viktig ingrediens i vårens tillåtande mode är Los Angeles. Stadens inflytande beror bland annat på att tongivande designers som Hedi Slimane och Jeremy Scott numera kallar LA för sitt hem, men också på att modehus som Burberry idag visar sina specialkollektioner i Kalifornien. Om västkustdrömmen fått oss att bära fransväskor och korta mockakjolar under flera säsonger börjar fantasin om ett 70-talsliv på de bohemiska kullarna bytas ut mot en fascination för stadens mer samtida sökande – dekadensen och
flummandet. Popkonst och populärkultur fortsätter dock att vara viktiga ingredienser för Jeremy Scott som under modeveckan i Milano låtit sig inspireras av 60-talets rymdkapplöpning såväl som seriefigurer. En accessoar som fick ackompanjera de många A-linjeformade tunikorna med tryck av vattenpistoler såväl som solglasögon var de spetsiga gummibootsen i orange, turkost och cerise.

– Jag vill att mina kläder ska få ha kul och vara med om saker. De ska få följa med på fester, säger Jeremy Scott till SPG.

**
Milano har fått** ett uppsving tack vare en rad välgjorda kollektioner och precis som förra säsongen pratades det mest om Guccis make-over under Alessandro Micheles ledning.

Filmkaraktären Margot Tenenbaum – en loafersklädd introvert brat – fortsätter att göra sig påmind, men den här gången tar hon ut discosvängarna i smaragdfärgad blank kostym och rosa slips prydd av gigantisk nyckelpiga samt träningsoverallsbyxor med resårmudd och blomsterbroderier i kombination med rosa knytblus. Det är svårt att inte känna modepepp, och bland många minnesvärda accessoarer märktes gigantiska discoskimrande glasögon och guldhandskar med avklippta fingertoppar.

Även i Paris hade modeskaparna grävt i kostymförråden. Dries Van Notens kollektion innehöll drag av Hollywoodglamouren från 30- och 40-talet som vida byxor med hög midja à la Hepburn och paljettprydda behåliv. Van Noten, som gjort sig känd för sina mönstermixar, hade även broderat änglavingar ovanpå redan existerande mönster vilket
gav kollektionen ytterligare en dimension.

Karl Lagerfeld, som alltid bejakar sitt barnasinne, hade byggt upp en flygplansterminal och Chanels resemode gjorde framförallt intryck på accessoarfronten – Teva-sandaler i tweed med LED-lyst sula och bakåtvända kepsar. Karls mest kitschiga inslag den här gången var ett tryck från en skärm som visade flygavgångar, trycket prydde både klänningar och koftor.

Även Louis Vuittons Nicolas Ghesquière gav sig ut på en sorts resa. Den scifi-älskande designern visade en kollektion för cyberpunkare som bland annat innehöll
kontrollrumsoveraller med synliga dragkedjor, men plaggen som kommer göra mest väsen av sig i vår är de klassiska skinnrockarna med loggprydda ärmar.

Det modehus som lyckades allra bäst med att skildra det moderna festivallivet var inte helt oväntat Saint Laurent. Hedi Slimanes ikoniska rockplagg som genomskinliga underklänningar, jeansjackor och skinnvästar ser ut att vara hämtade från en vintagebutik och debatten om huruvida Slimane är en designer eller stylist är en evighetslång historia. Hans kollektioner attraherar dock både stjärnor som Kim Gordon och Courtney Love och ger näring åt drömmen om dem. Den här säsongen fanns även regnstövlarna med, som ända sedan Kate Moss minglat runt i miniklänning och stövlar på Glastonbury blivit en oumbärlig del av festivaluniformen.

Det är dags att vidga vyerna. Givenchys budskap om att tro på kärlekens kraft kan verka banalt, men efter en svängom på vårens modefestival kommer man förhoppningsvis vara optimistisk mot att våga testa både självhjälp och maskeradkläder.

Vårmodet bådar gott.

Vill du läsa fler liknande artiklar? Följ SvD Perfect Guide på Facebook!

Till Toppen