Annons
Kommentar

Karin Thunberg:Modevärlden blir tyst utan Pontén

Den svenska modeikonen Gunilla Pontén.
Den svenska modeikonen Gunilla Pontén. Foto: Lars Pehrson

Det är klart att det inte var en tillfällighet att hon gympade en gång i veckan, promenerade prick 30 minuter varje dag, och hävdade att shopping ”förbränner vansinnigt många kalorier”. Hon drömde om att bli 90 år.

Publicerad

Gunilla Pontén uppfyllde drömmen, med 15 dagars råge. Den 14 juni fyllde vår svenska modeikon 90 år, i lördags kom beskedet att hon avlidit och Sverige blev så mycket färgfattigare. Och tystare. För Gunilla Pontén var inte bara den som först – och mest fantasifullt – skapade tonårskläder på 1940-talet och sedan fyllde decennium efter decennium med egensinniga modeller och färgsprakande kollektioner. Hon hade också åsikter om det mesta. Höll sällan käft. Vägrade bli tant. Stred mot den svenska avundsjuka som gjorde henne lika upprörd som när kvinnor klädde sig i beige. När det fanns färger som svart, vitt, chockrosa och orange.

Tidigt i livet unnade jag mig en Gunilla Pontén-tröja, en knallskär modell med trumpetärm som doppades i alla såser. Designern själv möttes jag först 2004 när hon hade en separatutställning på Nordiska museet, en utställning som skulle pågå några månader men förlängdes till ett år. Så många ville se, eller återse, hennes kollektioner; rent konkret vandra genom en del av vår svenska modehistoria. Bland kläder, sjalar och strykjärn for hon runt som en svetslåga med knallröd mun. Beklagade att museets provdockor var för feta, hon skulle bli tvungen att ta dit sina egna. Allt måste vara perfekt. Om folk sen inte förstod vilken professionalitet som låg bakom allt hon gjorde - ja, då hade de bara dålig smak.

Annons
Annons
Annons