Modet som överlevde – trots allt

TIDSMASKIN År 1967, ett år innan det radikala 1968, såg det ut som om det högborgerliga Parismodets dagar var räknade. Carl Johan De Geer åkte dit för att fotografera det så länge det varade. Resultatet är den charmiga utställningen ”Vi hade fel” på Waldemarsudde.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Marie-Louise Ekman i privata kläder.

Marie-Louise Ekman i privata kläder.

Foto: CARL-JOHAN DE GEER
Gunilla Axén och Marie-Louise Ekman i Pierre Cardin

Gunilla Axén och Marie-Louise Ekman i Pierre Cardin

Foto: CARL JOHAN DE GEER
Gunilla Axén och Marie-Louise Ekman i Nina Ricci.

Gunilla Axén och Marie-Louise Ekman i Nina Ricci.

Foto: CARL JOHAN DE GEER
Marie-Louise Ekman och Gunilla Axén i Paco Rabanne.

Marie-Louise Ekman och Gunilla Axén i Paco Rabanne.

Foto: CARL JOHAN DE GEER
Carl Johan De Geer Aktuell med utställning med modebilder från 1967

Carl Johan De Geer Aktuell med utställning med modebilder från 1967

Foto: LARS PEHRSON
Annons

–Fotografi är en tidsmaskin, slår Carl Johan De Geer fast där han står mitt i sin nostalgiska och mycket estetiska utställning ”Vi hade fel”.

Det rör sig om modebilder, här för första gången i stort format. År 1967 publicerades de som ett ”kul” modejobb i DN, på en sida i tidens fotonovell-layout försedda med pratbubblor.

Annons
Annons
Annons