Annons
X
Annons
X

Modernt morisk

Han skapar kulturella möten och har kallats ”Mr Multikulti”. Själv gillar han inte ens ordet mångkultur. I veckan invigdes entusiasten Ozan Sunars nya projekt – Moriska paviljongen i Malmö.

(uppdaterad)
Ozan Sunar vill att Moriskan ska vara en plats där majoritetsbefolkning och minoritetsgrupper möts för konst, fest och debatt.
Ozan Sunar vill att Moriskan ska vara en plats där majoritetsbefolkning och minoritetsgrupper möts för konst, fest och debatt. Foto: JUREK HOLZER

En vårdag i början av 1990-talet gick Ozan Sunar till Skansen. Händelsen för dagen var en ”mångkulturell gala”. Det serverades mat från hela världen och Janne ”Loffe” Carlsson skojade om dråpliga missförstånd mellan invandrare och svenskar.

Ozan Sunar blev förfärad.

Sverige befann sig i en främlingsfientlig våg. Lasermannen hade nyligen gripits och Ny demokrati var ett riksdagsparti.

Annons
X

Tillställningar av det här slaget var tänkta som en motreaktion. Men för Ozan Sunar symboliserade de något annat – en naiv exotism som reducerade invandrare till ett resande cirkussällskap och fick statsminister Carlsson att tala om att immigranterna ”satt färg på Sverige”.

Ozan Sunar hade själv brottats med sin identitet. Född i Istanbul och uppvuxen i Fisksätra slets han mellan det turkiska och det svenska, det muslimska och det kristna. Som barn hade han skamset stängt balkongdörren när hans föräldrar spelade turkiska skivor. Han märkte att deras kultur ansågs underlägsen.

Frustrationen fick honom att starta festivalen Re:Orient. Målet: att tillgängliggöra och normalisera ”orientalisk” kultur.

Det gick över förväntan. På några år växte Re:Orient från en festival i ett tält på Skeppsholmen till en året runt-verksamhet som drog storpublik.

Ozan Sunar rekryterades som sakkunnig hos integrationsministern. Han blev chef för Södra teatern och gjorde den till en motpol till Stockholms anglosaxiskt domi- nerade kulturutbud. I medierna beskrevs han som en mångkulturens förkämpe. Ibland kallades han rentav ”Mr Multikulti”.

Det hade aldrig varit hans mål. Ozan Sunar vill inte ens använda ordet mångkultur. Enligt honom fungerar det som ett sätt att skilja avvikande uttryck från den svenska, legitima kulturen.

När han fick uppdraget att göra Södra teatern till en scen som speglade mångkulturen valde han att inkludera sexuella och politiska minoriteter. Sitt politiska uppdrag lämnade han redan efter ett år, besviken över att integrationspolitiken omvandlade skol- och bostadsfrågor till invandrarproblem.

Numera pendlar Ozan Sunar till Malmö. I torsdags invigde han stadens nya kulturhus i den nyrenoverade Moriska paviljongen. Han vill skapa ett modernt ”Res publica” – en plats där majoritetsbefolkning och minoritetsgrupper möts för konst, fest och debatt.

Det sker i en moskéliknande byggnad, byggt 1902 utifrån föreställningar om det mytomspunna fjärran östern. Med minareter och kitschiga gulddetaljer exemplifierar ”Moriskan” just den exotism som Ozan Sunar har velat ta död på. Nu gör han huset till sitt.

Kanske är den orientaliska cirkeln därmed sluten.

Annons
Annons
X

Ozan Sunar vill att Moriskan ska vara en plats där majoritetsbefolkning och minoritetsgrupper möts för konst, fest och debatt.

Foto: JUREK HOLZER Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X