Annons

Sara Kristoffersson: Modernismen blev cool i Kalifornien

Klimatet, kulturen och de penningstarka uppdragsgivarna skapade en grogrund för Kaliforniens version av modernism, med en attityd inspirerad av tidens jazzhjältar. Estetiken fick spridning tack vare arkitekturfotografen Julius Shulmans knivskarpa bilder.

Publicerad

När seriefiguren Snobben sätter på sig sina svarta ­solglasögon och lutar sig nonchalant mot väggen förvandlas han plötsligt till ”Joe Cool” – ett slags alter ego inspirerad av de berömda jazzmusikerna Miles Davis och Chet Bakers obesvärade stil. Men termen ”cool” hör också ihop med en estetik som blommade ut i södra Kalifornien under 1950- och 60-­talen – en regional och mer tillbakalutad variant av modernismen som av en rad olika anledningar är högaktuell igen.

Nyligen kom filmen Visual Acoustics: The Modernism of Julius Shulman (Eric Bricker, 2008) som innehåller intervjuer med skådespelare, arkitekter och modeskapare – bland andra Kelly Lynch, Frank Gehry och Tom Ford. Den inflytelserika arkitekturfotografen Julius Shulmans bilder är emblem för den kaliforniska estetiken men också synonyma med själva Los Angeles. De har med andra ord en given plats på Moderna museets utmärkta utställning Tid & Plats: Los Angeles 1957–1968 (t o m 6/1), där även Morgan Nevilles film The Cool School (2007) om det legendariska Ferus Gallery visas.

Annons
Annons
Annons
Annons