X
Annons
X
Konst
Recension

Manipulera världen. Aktivera Öyvind Fahlström Modernas konst får verkan långt utanför museiväggarna

Premium

En mycket lyckad kombination. Det har Moderna museet skapat i sin stora höstsatsning där samtidskonst ställs i relation till några centrala verk av Öyvind Fahlström, skriver Håkan Nilsson.

Moderna museets stora höstsatsning kombinerar lekfullhet med politiska agendor.
Moderna museets stora höstsatsning kombinerar lekfullhet med politiska agendor. Foto: Moderna Museet

Öyvind Fahlström (1928-1978) är en av våra internationellt mest kända konstnärer. Kombinationen av lekfullhet och politiskt engagemang, bredden från konkret poesi till stora installationer gör honom i dag, drygt 40 år efter hans död, mer ”samtida” än många nu levande konstnärer. Han figurerar återkommande i viktiga utställningar och hans konstnärskap utgör en ständig källa för internationella forskare. Alla älskar Fahlström.

Det är med andra ord inte konstigt att Moderna Museet har drivit ett projekt om Öyvind Fahlström de senaste åren. Satsningen kröns med utställningen "Manipulera världen", vilken utgår från fyra av Fahlströms centrala verk. Dessa utgör i sin tur ett slags ramverk för de övriga 28 utställda konstnärerna. Det är lyckat. Utställningen visar på Fahlströms relevans utan att fastna i retrospektivens sökande i gömmorna efter ytterligare bevis på Den Stora Konstnärens förträfflighet. Aktualitet, inte genialitet, tycks ha varit ledstjärnan för curatorerna Fredrik Liew och konstnärsduon Goldin + Senneby.

Moderna museets stora höstsatsning kombinerar lekfullhet med politiska agendor.

Foto: Moderna Museet Bild 1 av 7

Wermke/Leinkauf (Lutz Henke), ”Symbolic threats”, 2015

Foto: Mischa Leinkauf Bild 2 av 7

Öyvind Fahlström, ”Världshandelsmonopol (B, stort)”, 1970.

Foto: Albin Dahlström/Moderna museet Bild 3 av 7

Aslı Çavuşoğlu , ”A few hours after the revolution”, 2010.

Foto: Moderna museet Bild 4 av 7

Hito Steyerl, ”Factory of the Sun”, 2015.

Foto: Moderna museet Bild 5 av 7

Öyvind Fahlström, ”Världsbanken”, 1971.

Foto: Åsa Lundén/Moderna museet Bild 6 av 7

Sirous Namazi, ”Chandelier”, 2014.

Foto: Carl Henrik Tillberg Bild 7 av 7
Annons
X
Annons
X
Annons
X