Annons

Manipulera världen. Aktivera Öyvind FahlströmModernas konst får verkan långt utanför museiväggarna

Moderna museets stora höstsatsning kombinerar lekfullhet med politiska agendor.
Moderna museets stora höstsatsning kombinerar lekfullhet med politiska agendor. Foto: Moderna Museet

En mycket lyckad kombination. Det har Moderna museet skapat i sin stora höstsatsning där samtidskonst ställs i relation till några centrala verk av Öyvind Fahlström, skriver Håkan Nilsson.

Under strecket
Publicerad

Wermke/Leinkauf (Lutz Henke), ”Symbolic threats”, 2015

Foto: Mischa Leinkauf

Öyvind Fahlström, ”Världshandelsmonopol (B, stort)”, 1970.

Foto: Albin Dahlström/Moderna museet

Aslı Çavuşoğlu , ”A few hours after the revolution”, 2010.

Foto: Moderna museet

Hito Steyerl, ”Factory of the Sun”, 2015.

Foto: Moderna museet

Öyvind Fahlström, ”Världsbanken”, 1971.

Foto: Åsa Lundén/Moderna museet

Sirous Namazi, ”Chandelier”, 2014.

Foto: Carl Henrik Tillberg

Öyvind Fahlström (1928-1978) är en av våra internationellt mest kända konstnärer. Kombinationen av lekfullhet och politiskt engagemang, bredden från konkret poesi till stora installationer gör honom i dag, drygt 40 år efter hans död, mer ”samtida” än många nu levande konstnärer. Han figurerar återkommande i viktiga utställningar och hans konstnärskap utgör en ständig källa för internationella forskare. Alla älskar Fahlström.

Det är med andra ord inte konstigt att Moderna Museet har drivit ett projekt om Öyvind Fahlström de senaste åren. Satsningen kröns med utställningen ”Manipulera världen”, vilken utgår från fyra av Fahlströms centrala verk. Dessa utgör i sin tur ett slags ramverk för de övriga 28 utställda konstnärerna. Det är lyckat. Utställningen visar på Fahlströms relevans utan att fastna i retrospektivens sökande i gömmorna efter ytterligare bevis på Den Stora Konstnärens förträfflighet. Aktualitet, inte genialitet, tycks ha varit ledstjärnan för curatorerna Fredrik Liew och konstnärsduon Goldin + Senneby.

Annons
Annons
Annons