Annons
X
Annons
X

Moderna ska ge oss karta och kompass

DEBATT. Det är snudd på tjänstefel att inte bjuda in till exempel Anna Odell, Lars Vilks och Pål Hollender till Modernautställningen 2010. Det skriver konstnären Marianne Lindberg De Geer som tycker att Moderna har missat sitt folkbildningsuppdrag.

(uppdaterad)
Esther Shalev-Gertz låter mödrar och döttrar från Norrköping minnas tillsammans i sitt verk ”Sound Machine”.
Esther Shalev-Gertz låter mödrar och döttrar från Norrköping minnas tillsammans i sitt verk ”Sound Machine”. Foto: FREDARIK SANDBERG/SCANPIX

Curator Fredrik Liew skriver på Moderna museets hemsida: ”När jag fick uppdraget att göra 2010 års upplaga av Modernautställningen blev jag glad över möjligheten att dela med mig av det jag ser på den aktuella svenska konstscenen, att låna ut min blick till Moderna museets publik.”

Regeringskansliet säger:

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    ”MM ska visa, spegla, samla och bevara modern och nutida konst i alla dess former. Museet ska verka för konstnärlig och kulturell förnyelse, göra samlingarna tillgänglig för en så stor publik som möjligt, ordna utställningar och driva pedagogisk verksamhet. Museet är ansvarsmuseum för den moderna och nutida konsten.”

    Annons
    X

    Sällan har väl den nutida konsten satt spår i medborgarnas medvetanden som under åren efter sekelskiftet 2000. Så nu när en ny mönstring av samtidskonsten går av stapeln, genom Modernautställningen 2010, anser jag det vara snudd på tjänstefel, att inte bjuda in till exempel Anna Odell, Lars Vilks och Pål Hollender. De är konstnärer som, lika mycket mot sin vilja som med, medvetandegjort medborgarna om samtidskonstens nya sociala och kommunikativa vägar och där räckvidden kommit att bli en del av arbetet.

    Genom att presentera deras arbeten ges publiken möjlighet att lära känna den konst som är på tapeten i samhället. Och inte, som nu, vara utlämnad till populistiska tolkningar och kulturhatande strömningar. Istället bör man få konstnärskapen pedagogiskt presenterade i en konsthistorisk, filosofisk, sociologisk, politisk och feministisk kontext. Helt enkelt ge publiken karta och kompass. Folkbildning. Det uppdraget har MM.

    Var gärna kritisk, öppna museet för diskussioner, men låtsas inte som om ingenting har hänt!

    Och Fredrik Liew, du måste inte gilla alla konstnärskap museet visar. Vill du visa upp din personliga smak, sök dig till den privata sektorn.

    När konsten tar sig nya vägar skriker alltid den etablerade konstvärlden att det är fel väg. Man säger till och med att eftersom vägen fått en orimligt stor uppmärksamhet så måste det vara fel väg. Säg det till konstnärer som Lars von Trier, Lukas Moodysson, Elisabeth Ohlson Wallin och Maja Lundgren!

    Konstnärlig forskning som kopia av den akademiska är larv, det vet alla. Ett sätt att få in pengar i systemet, säger Niclas Östlind som säljer konst på nystartade kommersiella galleriet/förmedlingen Konsthandeln. Att konsten behöver pengar är sant. Men om galleristerna slutade tvinga av konstnärerna 50 procent eller mer av inkomsten för varje försålt verk, skulle större inkomster komma konstnärerna tillgodo. Och de skulle slippa söka stipendier, som ändå aldrig kan kompensera det ekonomiska minus som nästan alla konstnärer lever under. Konstnären är utan jämförelse den största sponsorn av konst.

    Men kanske är det så att harmonin på MM skulle störas av Anna Odells, Lars Vilks och Pål Hollenders verk och närvaro? Vårt MM som numera med sin utvalda konst, sin restaurang och sin exklusiva shop med konstnärliga presenter, satt en ära i att leverera trivselunderhållning? En rekreationsplats för hela familjen där ingenting tillåts skava, uppröra eller ifrågasättas på riktigt?

    Konstkritikern Nils Forsberg skriver så här på Expressens Konstblogg den 20 oktober:

    ”För knappt hundra år sedan stod Europa i brand och unga män stupade i tiotusental i Flanderns skyttegravar. Konsekvenserna av detta lever vi fortfarande med. Svenska konstnärer svarade med att fokusera på färg och form. Idag är naivismen inte en konstriktning utan en attityd. Med centrum på Moderna museet.”

    Marianne Lindberg De Geer

    Annons
    Annons
    X

    Esther Shalev-Gertz låter mödrar och döttrar från Norrköping minnas tillsammans i sitt verk ”Sound Machine”.

    Foto: FREDARIK SANDBERG/SCANPIX Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X