Kommentar

Anders Rydell:Moderna museet gör sig irrelevant

Anders Rydell
Foto: Lars Pehrson

Måste ett museum, som Gitte Ørskou antyder, moraliskt och etiskt acceptera all sin konst? I så fall torde Moderna museet börja med att rensa i garderoben – det är knappast svårt att finna giftiga verk i samlingen.

Under strecket
Publicerad
Lars Vilks med den berömda teckningen av en rondellhund.

Lars Vilks med den berömda teckningen av en rondellhund.

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Gitte Ørskou, överintendent och chef för Moderna Museet.

Gitte Ørskou, överintendent och chef för Moderna Museet.

Foto: Stina Stjernkvist/TT
”NMSK 1923”,  en skulptur av Adolf Hitlers favoritskulptör Arno Breker.

”NMSK 1923”, en skulptur av Adolf Hitlers favoritskulptör Arno Breker.

Foto: Moderna museet
Annons

Häromveckan stötte jag i ett höstljummet Paris på en av cheferna på Louvren. En distingerad och artig herre med ett hårsvall som slår fram som en gråsprängd atlantvåg över pannan. Allt var bra förutom den rynka som planterat sig mellan ögonbrynen – och det var helt och hållet Joseph Goebbels fel.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons