Annons

Anders Rydell:Moderna museet gör om samma misstag

Porträttet av ”Marquis Joseph de Montesquiou-Fezensac”. Verket tillkom 1910 då den österrikiske konstnären Oskar Kokoschka målade av patienter på ett sanatorium i Leysan.
Porträttet av ”Marquis Joseph de Montesquiou-Fezensac”. Verket tillkom 1910 då den österrikiske konstnären Oskar Kokoschka målade av patienter på ett sanatorium i Leysan.

Moderna museets chef Daniel Birnbaum ansåg att det var ett misstag att låta affärsjurister hantera fallet med Emil Nolde-tavlan som judiska ättlingar krävde tillbaka för snart tio år sedan. Ändå gör museet om samma misstag när nu ett annat konstverk misstänks ha plundrats från en judisk konsthandlare.

Publicerad

Historien ser ut att upprepa sig. I Moderna museets samling har ett nytt konstverk som misstänks ha plundrats i Nazityskland uppdagats – Oskar Kokoschkas ”Marquis Joseph de Montesquiou-Fezensac”. Det är snart tio år sedan Moderna museet tvingades återlämna Emil Noldes ”Blumengarten (Utenwarf)” efter en lång och infekterad konflikt med judiska ättlingar.

För ett par år sedan, när min bok ”Plundrarna” utkom i Norge, blev jag inbjuden till Henie Onstad Kunstsenter utanför Oslo. Där pågick utställningen ”På sporet av Matisse”. Bakgrunden var att det 2013 avslöjats att en tavla i samlingen, Henri Matisses ”Blå klänning i ockragul fåtölj”, hade plundrats från en judisk konsthandlare i Paris under kriget. Målningen ansågs vara ett av de mest betydelsefulla konstverken i Norge.

Annons
Annons
Annons