X
Annons
X
Kommentar

Anders Rydell: Moderna museet gör om samma misstag

Moderna museets chef Daniel Birnbaum ansåg att det var ett misstag att låta affärsjurister hantera fallet med Emil Nolde-tavlan som judiska ättlingar krävde tillbaka för snart tio år sedan. Ändå gör museet om samma misstag när nu ett annat konstverk misstänks ha plundrats från en judisk konsthandlare.

Porträttet av ”Marquis Joseph de Montesquiou-Fezensac”. Verket tillkom 1910 då den österrikiske konstnären Oskar Kokoschka målade av patienter på ett sanatorium i Leysan.
Porträttet av ”Marquis Joseph de Montesquiou-Fezensac”. Verket tillkom 1910 då den österrikiske konstnären Oskar Kokoschka målade av patienter på ett sanatorium i Leysan.

Historien ser ut att upprepa sig. I Moderna museets samling har ett nytt konstverk som misstänks ha plundrats i Nazityskland uppdagats – Oskar Kokoschkas ”Marquis Joseph de Montesquiou-Fezensac”. Det är snart tio år sedan Moderna museet tvingades återlämna Emil Noldes ”Blumengarten (Utenwarf)” efter en lång och infekterad konflikt med judiska ättlingar.

Porträttet av ”Marquis Joseph de Montesquiou-Fezensac”. Verket tillkom 1910 då den österrikiske konstnären Oskar Kokoschka målade av patienter på ett sanatorium i Leysan.

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X