Annons
Recension

Hedda GablerModern Hedda Gabler mitt i 30-årskrisen

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Hedda Gabler har ärvt två pistoler efter sin far officeren som uppfostrat sin dotter helt själv. Dessa revolvrar har gett litteraturhistorien problem, särskilt efter Freud. Att en kvinna går omkring med så potenta tingestar är jobbigt – och hotfullt. Att Hedda mår dåligt tolkas som hennes oförmåga att anamma det kvinnliga, eller ren och skär penisavund. Hon gestaltas som någon som vill vara man men får nöja sig med att regissera män.

Farnaz Arbabi går, som vanligt, sin alldeles egna regiväg. Hon och dramaturgen Kristian Hallberg har nyöversatt och bearbetat pjäsen så att den blivit samtida och alldeles tydlig. Bort alla symboliska övertoner, bort allt kvasi-dionysiskt vad gäller Heddas relation till geniet/alkoholisten Ejlert Lövborg. Här är han – än bortkommen, än övermodig – ett välkammat och -anpassat skinhead. Stöttad av Thea som älskar honom.

Annons
Annons
Annons