Recension

Olle Baertling - en modern klassikerModern fullträff

Moderna museets presentation av Olle Baertling är praktfull – hans konst framträder i häpnadsväckande fräschör och visar den öppna formens möjligheter, skriver Stig Johansson.

Under strecket
Publicerad
Olle Baertlings tavla Sergai från 1962. Bilden är beskuren.

Olle Baertlings tavla Sergai från 1962. Bilden är beskuren.

Annons

Moderna museets utställning Olle Baertling – en modern klassiker är en fullträff. Den tänder direkt och har blivit något av det praktfullaste man sett på länge. Utställningens kommissarie John Peter Nilsson är bara att gratulera till hängning och arrangemang. Man ställs inför en konst av häpnadsväckande fräschör, ja, den känns nästan ny.

Olle Baertling (1911–1981) är klassiker numera men hur länge var han inte den ständigt omstridde bankmannen som försökte måla? Också när han slutat på banken och blivit målare på heltid, när han började uppmärksammas, fanns skeptiker där, inte minst bland målarkollegor.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons