Modern cab i nostalgisk form

Öppetversionen av VW:s nostalgitripp Beetle är nog tänkt för en annan värld än vår, eller kanske en värld där det är vår. Kalifornien till exempel, kanske som alternativ till den skrymmande Hummern för guvernör Schwarzenegger.

Under strecket
Publicerad
Annons

Plats för kroppsbyggare finns i de stadiga framstolarna, takhöjden är imponerande (redan innan man fällt suffletten) och säkerhetsnivån är betydligt högre än för terminatorer. Tygtaksversionen av Beetle har alla gängse krockkuddar, såväl ABS som antisladdsystemet ESP samt kyla och farthållare - väl så viktiga för den som vill fara utan fara. Dessutom störtbågar som flyger upp automatiskt vid risk för vältning.
Och risken att slå i vindrutan är ungefär en (1) meter lägre än i ur-Bubblan. De moderna krockkraven tvingade ju fram en extra krockzon, märkbar i kupén som en flat yta stor nog att blada upp sjökort på.

Den här tomytan innebär också att man bara får ett svagt begrepp om var Beetlen börjar. Trots att bilen är rätt liten, 4.08 på längden, blir det lite svårmåttat vid parkering.
De käcka formerna - fast några säger Grodan Boll - antyder någon form av sportighet hos Beetle-cabben. Sådan infrias inte, 115-hästarsmotorn är präktig snarare än glad, men bilen är spårsäker och snäll - ja som den Golf den
i grunden är.
Nostalgin har dessbättre huvudsakligen hamnat på utsidan, invändigt handlar det om mätartavlor som går att läsa av, stadiga knappar, stor ratt och rejäl växelspak. En folkvagn kort och gott. Hasta la vista, baby.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons