Annons

Lena Lind Palicki:Moderaternas förslag bygger seglivad myt

Irene Horvatne undervisar Michael Balros i deras gemensamma modersmål romani i en skola i Malmö.
Irene Horvatne undervisar Michael Balros i deras gemensamma modersmål romani i en skola i Malmö. Foto: Drago Prvulovic/TT

Nej, att avskaffa hemspråk gör inte att barnen lär sig svenska bättre. Forskningen visar att myterna har fel. För modersmålsundervisning är inte bara bra för inlärningen av språk, utan dessutom en framgångsfaktor för skolarbetet i stort.

Under strecket
Publicerad

Seglivade myter om språk poppar då och då upp i debatter. Sådana förekom rikligt i en debattartikel i Aftonbladet (17/10) då tre kommunpolitiker föreslog att bland annat modersmålsundervisning för elever med annat modersmål än svenska borde avskaffas.

De antog att eleverna på så sätt skulle bli bättre på svenska. Men forskning och beprövad erfarenhet är entydig: undervisning i modersmål främjar inlärning av andra språk, inte tvärtom. Myten är att inlärning av flera språk samtidigt gör att de hotar varandra, medan forskningen visar att språken snarare stöttar varandra. Dessutom främjas kognitiv utveckling generellt.

Annons
Annons
Annons