Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Mode

Modemärkena som nobbar Black Friday

De senaste åren har Black Friday blivit en shoppinghögtid världen över, där butiker och varumärken satsar stenhårt på reor och kampanjer.

Annons
X

Nu kommer motreaktionen. Svenska modemärket SNOOT satsar istället på konceptet Green Friday. 20 procent av intäkterna från de egna butikerna och webbshoppen den 24 november går till välgörande ändamål.
– Vår filosofi att göra bra plagg och då blir priset blir en funktion av detta val. Att rabattera det utan anledning känns både fel företagsekonomiskt och mot de kunder som några dagar innan, eller efter, en Black Friday får betala det ordinarie priset.

Black Friday har blivit ett par veckor långt jippo, där handlarna tvingas att övertrumfa varandra i rabatter på fina produkter, mitt i bästa försäljningssäsong. Vi väljer nu att ställa oss bredvid den karusellen, säger SNOOT:s vd Peter Blom.

Försäljningsintäkten skänks istället till Världsnaturfondens Östersjöprojekt, som ska rädda havet från övergödning och överfiske.
– Vi vill gärna stödja något i vårt närområde, och många av oss här på SNOOT uppskattar vår skärgård och att vara på havet, säger Peter Blom.

Flera andra modeföretag väljer att gå samma väg. Exempelvis har Elvine valt att ge överskottet till välgörenhet. Den 24 november är det 25 procents rabatt på hela kollektionen. Men istället för att ge rabatten till kunden skänks den till Stadsmissionen, en organisation som hjälper människor i nöd.

Second hand-webbshoppen Varié väljer att höja sina priser med tio procent under fredagen och skänker pengarna till WaterAid.

Förra året valde outdoor-märket Patagonia att skänka alla intäkter från fredagen till olika välgörenhetsprojekt. Totalt fick man in över tio miljoner dollar.
Black Friday, och lika shoppingintensiva Cyber Monday har också fått en motreaktion på gräsrotsnivå. Initiativet Giving Tuesday fick förra året både privatpersoner och företag att skänka 168 miljoner dollar till olika välgörenhetsorganisationer.

Följ oss på Facebook!

Vi ger dig riktigt bra saker att läsa, titta på och inspireras av!

Facebook

Till Toppen