Modebloggar för miljoner

Mer än hälften av de kvinnliga bloggläsarna läser ­modebloggar. Bara de tre största – Blondinbella, Kenza och Engla’s showroom – drar över en halv miljon läsare i veckan. Samtidigt rasar debatten om ytlighet och konsumtionshets. Blondinbellas Isabella Löwengrip anklagas för att ha tjänat miljoner på smygreklam.

Under strecket
Publicerad
Isabella Löwengrip, 17-årig modebloggare.

Isabella Löwengrip, 17-årig modebloggare.

Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG MONTAGE: SVD
Annons

De senaste veckorna har debattörer slitit varandra i stycken i tidningar och tv om unga tjejers mode­bloggar. Miljöpartiets Maria Wetterstrand anklagade mode­bloggare för att bryta mot marknadsföringslagen om de får betalt för att skriva om olika produkter. Ståuppkomikern Tobias Persson frågade hur modebloggarna kunde tro att de inte ”pådyvlar tusentals osäkra tonåringar ännu mer osäkerhet med sin absurt ytliga livsstil” och tips om jackor som tonåringar inte har råd med.

Isabella Löwengrip, som kallar sig Blondinbella när hon bloggar, slår ifrån sig. Hon tycker att hon i stället stärker tjejers dåliga självförtroende genom att blogga. Hon undrar också varför det stör så mycket att en ung tjej bloggar om mode.

Annons
Annons
Annons