Mobiloperatörer tar miljarder från kunder

Trots att svenska mobilföretag debiterar extra för överskriden mobilsurf struntar de i att ersätta konsumenter som inte använder hela sin surfpott. Varje år tar branschen på så vis tillbaka datatrafik till ett värde av cirka 1,2 miljarder kronor av konsumenterna, enligt mobiloperatören Vimla.

Under strecket
Publicerad
Foto: Berit Roald/TT

Camilla Brogren, kommunikationsansvarig hos Telekområdgivarna.

Foto: Telekområdgivarna
Annons

De flesta mobilabonnemang har en månatlig maxgräns för datatrafik och när den överskrids sänks hastigheten om konsumenten inte vill betala extra. Detta trots att förbrukningen i längden kan jämna ut sig, då konsumenten troligtvis inte använder hela sin pott varje månad. Men det tycks branschen blunda för.

– Det är som att din arbetsgivare skulle ta tillbaka den delen av din lön som du inte gjort av med, eller att godisbutiken skulle ta tillbaka lördagsgodiset du inte ätit upp, säger Johan Littorin, affärsansvarig på Vimla.

Annons
Annons
Annons