Annons
X
Annons
X

Mobil kan ge studiero vid adhd

Psykologen Birger Moëll blev ombedd att skapa ett träningsprogram för studenter med adhd. I våras testade 21 studenter hans nätbaserade metod för att få bättre struktur på både pluggandet och livet.

[object Object]
I psykologen Birger Moëlls träningsprogram för studenter med adhd är mobiltelefonen central. ”Anledningen är att den har påminnelser, vilket du inte kan ha i en kalender. De är bra för att minnas att ta medicin, sätta tider för pluggandet, komma ihåg att ringa någon.” Foto: LARS PEHRSON

MED ADHD PÅ HÖGSKOLAN | DEL 3

Samordnarna för studenter med funktionsnedsättningar på Stockholms universitet tyckte att psykologen Birger Moëll skulle vara särskilt lämpad för uppgiften att skapa ett träningsprogram för studenter med adhd. Som 28-åring hade han sina egna erfarenheter av att organisera universitetsstudier i färskt minne. Dessutom hade han själv varit mentor åt universitetsstudenter med olika diagnoser, han hade gjort en forskningsstudie om internetbehandling av adhd hos vuxna och tidigare jobbat med adhd-diagnostisering hos barn.

I våras provade 21 studenter det åtta veckor långa interaktiva ”Smart studying”-programmet som blev resultatet av hans samarbete med it-utvecklaren Alex Bergvall.

**Grunden för **programmet bygger på kognitiv beteendeterapi. Ett syfte är att skapa bra rutiner genom att arbeta i lagom långa arbetspass med korta pauser och att alltid planera in roliga aktiviteter i kalendern också. För att orka plugga koncentrerat måste man må bra generellt och ha tid för det som är roligt. Ett annat syfte är att minska adhd-symptomen genom att öka förmågan till uppmärksamhet och minska impulsivitet och stress.

Annons
X

– Jag är ingen app-fantast själv men det är förvånande vilka positiva effekter du kan få genom att hantera din mobiltelefon på rätt sätt, säger Birger Moëll.

En kalender som finns både i datorn och mobilen är basverktyget. Regelbundna arbetspass och täta påminnelser gör att dagarna får fastare struktur. Vissa appar skickar påminnelser utifrån den detaljerade planering som gjorts i kalendern, andra bidrar med ett brus som gör det lättare att fokusera, en tredje tränar arbetsminnet. Birger Moëll har valt att presentera många olika applikationer i programmet, alltifrån sådana som samlar artiklar att läsa, till andra som blockerar sidor man inte vill låta sig distraheras av, till appar som håller koll på sömn och motion.

Här finns även information om hur man planerar resande och bankärenden i telefonen. Studenterna får själva välja vad de tycker att de behöver använda. För någon har sömnappen varit revolutionerande, en annan tyckte att ”white noise”-appen med ett brusljud gav välbehövlig avskärmning från omvärlden.

Stäng

SvD:s NYHETSBREV – dagens viktigaste nyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    **Personer med adhd **hamnar lätt i en känsla av att allt är kaos och då kan det bli svårt att fokusera på nästa tenta. Att ta makten över sin tid kan vara svårt. Därför är det viktigt att dela upp arbetsuppgifterna i små bitar så att den stora massan av studiematerial inte känns oöverstiglig. Att lära sig att planera framåt är a och o. Som bonus får studenterna stöd från psykolog Moëll själv, dels i form av pepp och påminnelser om att planera sina dagar, dels som personliga telefonsamtal.

    Ett par kommentarer från studenterna som testade programmet i våras lät så här: ”Nu förstår jag hur vilse jag har varit. Ingen struktur, tiden bara går och man får ingenting gjort, programmet har varit en stödfunktion i livet.” En annan hade önskat sig ännu mer hjälp: ”Man fick ingen hjälp att planera utan bara instruktionen planera ditt schema varje dag. En sån grej kan inte jag få till varje dag för jag har adhd. Att själv behöva komma ihåg att gå in på en hemsida och göra en massa uppgifter, det fungerar inte för mig.”

    Studenten ska själv hitta de appar som hjälper just honom eller henne att organisera studierna och livet utifrån sina förutsättningar. Birger Moëll ringer och kollar hur det går och hur studenterna mår och hjälper dem att nysta i problemen för att de ska hitta en egen fungerande studierutin. Grundtanken med Smart studying-programmet är att det ska fungera som hjälp till självhjälp.

    Annons
    Annons
    X

    I psykologen Birger Moëlls träningsprogram för studenter med adhd är mobiltelefonen central. ”Anledningen är att den har påminnelser, vilket du inte kan ha i en kalender. De är bra för att minnas att ta medicin, sätta tider för pluggandet, komma ihåg att ringa någon.”

    Foto: LARS PEHRSON Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X