Annons

Kunder som pratar i telefon ett problem

Kunders mobilanvändning kan ha negativ påverkan på butiksanställda. Arkivbild.
Kunders mobilanvändning kan ha negativ påverkan på butiksanställda. Arkivbild. Foto: Fredrik Persson/TT

Kunder som pratar i telefon eller kollar sina sociala medier i stället för att hälsa. Det är ett växande arbetsmiljöproblem för anställda i handeln, enligt en ny studie.

– De upplever att de blir ignorerade, säger forskaren Nicklas Salomonson.

Under strecket
Jens Bornemann / TT
Uppdaterad
Publicerad

Pratar du i telefon när du ska betala i kassan? Eller har du en podd i lurarna samtidigt som du kollar av Facebook? Då är du långt ifrån ensam, enligt forskarna. Resultatet blir dock en försämrad arbetsmiljö för anställda i detaljhandeln.

– Det handlar om att personal i butik blir ignorerad av kunden, som ägnar sig åt sin mobiltelefon i stället, säger Nicklas Salomonson.

Annons
Annons
Annons