Annons

Mobbarföretagen kan inte skylla på offren

Att visa kränkande reklam på nätet och i det offentliga rummet och sedan säga till den som blir träffad och ledsen att ”du ska inte reagera”, det är inget annat än klassisk mobbning oavsett vilken metaberättelsenivå som marknadsföringen sökt uppnå. Det är kanske dags att göra något handfast åt detta i hållbarhetsredovisningar och sociala ansvarsindex? skriver sociologen Johanna Parikka Altenstedt.

Publicerad
Det amerikanska klädmärket American Apparel har anmälts till reklamombudsmannen (RO), skriver flera tidningar. Anmälningarna gäller bilder på företagets hemsida där kvinnor i flera fall porträtteras halvnakna.
Det amerikanska klädmärket American Apparel har anmälts till reklamombudsmannen (RO), skriver flera tidningar. Anmälningarna gäller bilder på företagets hemsida där kvinnor i flera fall porträtteras halvnakna. Foto: TOMAS ONEBORG

Robert Knutssons effektiva sammanfattning av Ryan Holidays bok ”Trust Me, I’m Lying: Confessions of a Media Manipulator” visar det som redan många andra forskare och pr-konsulter känner till: att det är metaberättelsen som man vill komma åt, snacket om snacket där ”word of mouth” det vill säga ”vanliga människor som reagerar” spelar den viktigaste rollen (
Brännpunkt 16/5).

Det amerikanska klädmärket American Apparel har anmälts till reklamombudsmannen (RO), skriver flera tidningar. Anmälningarna gäller bilder på företagets hemsida där kvinnor i flera fall porträtteras halvnakna.

Foto: TOMAS ONEBORG Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons