Annons

Mjukvaran viktigast i Einrides nya lastbilar

Einrides grundare Robert Falck vill inte se några dieseldrivna självkörande lastbilar på de svenska vägarna.
Einrides grundare Robert Falck vill inte se några dieseldrivna självkörande lastbilar på de svenska vägarna. Foto: Bilduppdraget

Svenska Einride, som planerar en stor flotta av eldrivna och självkörande lastbilar, vill av miljöskäl inte att dieselbilar ska få göras självkörande.

– Jag vill att det ställs krav på en koldioxidneutral transportlösning för att få göra den självkörande, säger grundaren Robert Falck.

Björn Ewenfeldt / TT
Publicerad

Om man säger att Einride är en ny svensk lastbilstillverkare så kan det ge felaktiga associationer. Tanken bakom startupbolaget är i första hand inte att konkurrera med Scania och Volvo Lastvagnar på deras planhalva, enligt Robert Falck som har haft en lång karriär på just Volvo. Einrides eldrivna och självkörande lastbilar kommer att tillverkas av externa, ännu inte namngivna, producenter medan Einride står för mjukvaran i de förarlösa bilarna som också kan fjärrstyras.

– I både USA och Kina har det de senaste åren varit en boom för projekt som kopplar ihop hårdvaran med mjukvara. Jättar som Alibaba, Walmart och Amazon har som vision att automatisera transportsystemen. Om det går bra i de länderna så borde det fungera i den största marknaden, Europa. Det vi jobbar med är att driva elektriska transportsystem. Vi är mer en åkare eller speditör snarare än en lastbilstillverkare, säger Robert Falck till TT.

Einrides T-Pod som nu rullar på DB Schenkers terminal i Jönköping. Bolaget vill ha Transportstyrelsen tillstånd att köra bilarna på allmän väg.

Foto: Bilduppdraget Bild 1 av 2

Einrides T-Log för timmertransporter. På leriga skogsvägar kan bilen fjärrstyras.

Foto: Bilduppdraget Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons
Annons